Valokuvaaja Jasse Hast

Kuvaaja inspiroituu luonnon ihmeistä

30.03.2019
Teksti:
Kuvat:
Jasse Hast

Metallimuusikkona tunnettu Jasse Hast on taitava valokuvaaja, jonka erityisalaa on luonnon kuvaaminen. Hän toimii lisäksi valokuvaamisen kouluttajana. Haastattelu valottaa, millainen on tämä elämäntapa.

Hast kertoo aluksi, mistä ja miten kaikki lähti.

– Ensimmäiset kuvat tuli otettua 1980-luvun puolivälin jälkeen mustavalkoiselle isän vanhalla 1960-luvun Yashicalla. Siinä pystyi tarkentamaan, säätämään aukkoa ja suljinaikaa rajatusti itse. Kehitettiin kuvia kylpyhuoneessa punaisessa valossa. Valokuvaus ja luonto alkoivat kiinnostaa syvemmin 1990-luvun alussa. Silloin aloin opetella järjestelmäkameran käyttöä ensimmäisen kerran.

–Näin Sentenced-bändin North From Here -levyn kannen. Se oli pysäyttävä hetki. Siinä oli kuva huurteisesta puun oksasta ja taustalla vihreät revontulet. Kuvan ottaja oli Hannu Hautala. Tuli semmoinen ajatus, että minun täytyy itsekin saada kuvia revontulista. Päätin siis aloittaa suoraan hieman haastavammasta kohteesta.

revontulet

– Hannun ja muiden suomalaisten luontokuvaajien kuvateokset lähtivät lainakierteeseen kirjastosta. Homma kiinnosti tosissaan ja ahmin kaiken mahdollisen tiedon, mitä vain saatavilla oli. Tutkin kameran asetuksia ja kokeilin erilaisia valotuksia. Kyttäsin melkein joka talvi-ilta revontulia. Raahen korkeudella niitä näkyi aika usein ja pääsin harjoittelemaan.

Ei liialle kuvankäsittelylle

Hast sekä kuvaa että suunnittelee ja toteuttaa grafiikkaa. Kysyessäni, kumpi vie voiton, vastaus on selvä.

– Molemmat ovat tärkeitä, ehkä nykyään se itse kuvaus vie kumminkin voiton. Kuvankäsittelyn alkutaipaleilla noin vuosina 1996–2000 se oli todella suuri osa tätä koko hommaa, mutta pölyn laskeuduttua on tullut paneuduttua mieluummin mahdollisimman hyvän ja valmiin kuvan tuottoon photoshop-kikkailun sijaan. Mennään perusasiat edellä, eli otetaan ensin hyvä kuva, ja tehdään sitten sille käsittely, joka vain hieman tehostaa kuvaa, muttei tee siitä varsinaisesti liian käsitellyn näköistä.

– Graafinen suunnittelu on kulkenut kuvaamisen rinnalla. Olen tehnyt levyjen kansia, etikettejä, web-sivujen grafiikkaa sekä lehtimainoksia.

Hetki ratkaisee

Hyvän kuvan ottaminen vaatii aikaa sekä rauhaa.

– Kyllä se on se jokin omalaatuinen hetki, jonka saa tallennettua onnistuneesti. Se voi olla valo, väri, luonnonilmiö, joku sommitelma, tai muoto. Sitä on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Minulla on tietynlainen ajatus valmiista kuvasta mielessä, jota lähden etsiskelemään kameran kanssa. Se ei välttämättä löydy heti, vaan asiaan täytyy paneutua rauhassa jolloin ajatus lentää ja näkee elementit kuvauksellisesti. Kuvaamiseen täytyy olla aikaa. Pidän erityisesti rauhallisesta kuvaustyylistä.

kullaojan-putous

Jasse Hastin juttu on kuvata luontoa, sen karuja näkymiä ja ilmeisesti löytää niistä jokin syvempikin merkitys tai mielikuva jonka jokin näkymä antaa.

– Luonto on tärkeä asia minulle. Etsin hyviä valoja, sommitelmia, linjoja ja syvyyksiä kuviin. Erilaiset hahmot, kasvojen muodot tai muut mystiset jutut luonnossa kiinnostavat. Niistä saa rustattua helposti kuvan ympärille pientä tarinaa esimerkiksi metsien taruolennoista, joihin muinainen kansa on uskonut ja niitä myös kunnioittanut.

– Jotkut muodot tai muodostelmat ovat niin selkeitä, että ne huomaa varmasti myös tottumaton katsoja, mutta osa piirteistä on hieman paremmin piilossa, ja niitä olen yrittänyt kaivaa esille.

Haasteellista hommaa

Luontokuvaaminen on oma taiteenlajinsa. Se asettaa paljon haasteita kun vertaa muuhun kuvaamiseen.

– Luonto on vaan minulle se rakkain, se ei oikeastaan vaadi sen erikoisempaa kalustoa. Järjestelmäkamera muutamalla eri mittaisella objektiivilla riittää pitkälle. Tottakai äärimmäiset jutut vaatii omat kalunsa, mutta ei todellakaan tarvitse omistaa maailman kalleimpia vehkeitä saadakseen hyviä kuvia. Talviolosuhteissa pitää pukeutua oikein ja kameran pitää kestää pakkasta. Kesällä tarvitaan joskus vedenpitävyyttä.

– Onnistuneet kuvat vaativat pehmeiden valojen perässä liikkumista, eli pitäisi olla aina vähän ennen auringonnousua tai laskua liikkeellä. Pitää löytää oikeat paikat tai tuntea eläinten liikkeet ja olla valmistautunut sen mukaan. Tekniikka tietenkin täytyy tuntea, jotta osaa käyttää sitä hyväkseen erilaisissa tilanteissa. Tekniikka ei silti yksin hyvää kuvaa tee. Sen tekee osaava kuvaaja oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Yhdyn Hannu Hautalan mielipiteeseen: ”Hyvän luontokuvan takana on 20 % kuvaustekniikkaa, 80 % luonnon ja kohteen tuntemusta sekä 10 % hyvää onnea.

Koskematonta luontoa keskeltä kaupunkia

Kuinka syvälle erämaahan yleensä pitää mennä saadakseen sellaisia kuvia kuin hakee? Jos ajatellaan vaikkapa koskematonta luontoa, jossa ei ihmisen jälki näy.

– Ei se välttämättä vaadi kuin takapihalle menemisen, tai ikkunan avaamisen. Riippuu siis paljon tilanteesta, ja mitä saa rajattua kuvaan.

– Koskemattoman näköisiä kuvia voi saada vaikka kerrostalojen sisäpihalta kun vain rajailee, ja sommittelee oikein. Tottakai, jos halutaan naavaa täynnä roikkuvia korpikuusia ja erämaan suomaisemia, tarvitse mennä kauemmaksi. Silloin suuntaan Keski-Suomeen tai Kainuuseen.

talviyö

 

Hienoin kokemusluontokuvaajana jää usein mieleen ja sitä fiilistelee pitkään. Sellaisia voivat olla esimerkiksi jokin erityinen kohtaaminen eläinten kanssa tai kovien luonnonvoimien ilmentymän tallentaminen, mutta millaisia kokemuksia Jasse Hast on kohdannut.

– Kyllä se on varmasti jonkun eläimen kohtaaminen, hyvät revontulet tai joku muu vastaava hämärän ajan tunnelma. Hetkiä on niin monia, ja ne säväyttävät eri tavalla, että en pysty nimeämään yhtä. Vuonna 1997 olin Ranualla Hannu Hautalan kurssilla, siellä päästiin ilvesten häkkiin kahden kesyn ilveksen kanssa pelehtimään. Se on ehkä eläimen kohtaamisesta säväyttävin. Tuli jopa kokeiltua ilveksen teräviä kulmahampaita ihan sormilla sen maatessa ihan vieressä kesähelteessä läähättäen. Tykkään kuvata yöaikaan tähtitaivaita ja vastaavia. Viime kesinä olen päässyt aika monta kertaa kuvaamaan myös haukkoja.

Korppien ja karhujen kohtaamisia

Se tuima katse porautuu suoraan kalloon kun haukkaa katselee silmästä silmään. Korppi on Jasselle silti ehkä tärkein eläin, tai lintu.

– Sen saaminen kuviin vaatii hyvää piiloutumista ja kärsivällisyyttä.

– Suurpetoja olen kuvannut pari kertaa piilokojusta käsin. Onhan nekin hienoja hetkiä kun katsoo niitä uljaita otuksia linssin läpi, mutta alkaa olla jo aika kaluttu aihe karhu ja sudet tappelemassa haaskasta suolla.

Luonnossa liikkuessa kuvaaminen lienee vain yksi osa-alue suurempaa kokemusta. On pakko nauttia siitä kaikesta muustakin mitä kokee ja näkee. Vaaditaan varmasti tietynlaista luonnetta sekä kiinnostusta kaikkeen eräilyyn.

korven vahti

– Kyllä se minulla lähtee ihan siitä luonnon kunnioittamisesta ja siitä rauhasta, jota siellä saa. Työkiireet ja muu hektinen maailma unohtuu luonnossa parhaiten. Kovat pakkaset ja kirkkaat yöt saavat minut liikkeelle. Olen kuvannut myös ukkoskuurossa ihan kaatosateessa. Erilaisten kelien sietokyky on oltava. Nuotiolla voisi istua vaikka kuinka pitkään täysin hiljaa. Paras ääni mitä rätisevän nuotion ja kärisevän makkaran lisäksi voi kuulla, on korppien jutustelut taustalla. Se kuuluu aina siihen eräilyyn. Korppihan on kaupungistunut paljon, ja niitä asustelee jo ihan lähellä ihmisasumuksiakin. Jopa täällä etelässä käytännössä joka kerta kun käyn jossain eräilemässä, korpin ääni kuuluu jossain vaiheessa.

Kuvaajasta kuvaamisen kouluttajaksi

Hast on kunnostautunut myös opettamaan kuvaamista kansalaisopistoissa vasta-alkajille sekä antamaan kursseillaan vinkkejä jo kokeneille konkareille.

– Oppilaita on ollut vuosien varrella melko laidasta laitaan. Suurin osa on tavallisia valokuvauksen harrastajia tai vasta-alkajia jotka haluavat oppia käyttämään paremmin kameraa. Mukana on ollut melkein joka kurssilla myös kokeneempia valokuvauksen ammattilaisia, jotka lähtevät hakemaan jotain tiettyä lisämaustetta kuviinsa. He haluavat usein syventää osaamistaan digitaalisen kuvan tekniikasta tai kuvankäsittelystä.

– Mielestäni on ollut hienoa nähdä, kuinka sama aihe voidaan toteuttaa onnistuneesti monella eri tavalla. Kursseilla pyrin ruokkimaan ja kehittämään oppilaiden omaa luovuutta löytämään kuvauskohteita helpommin erilaisten tehtävien ja tekniikan hallinnan avulla.

Vierustoveri opettaa

Kaikki kuvaamisesta kiinnostuneet toivotetaan tervetulleiksi kursseille.

– Kursseille ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat syventää valokuvaus tai kuvankäsittely taitojaan.

kuutamo

Mistä sait alun alkaen kipinän alkaa opettamaan kuvaustaitoja muille?

– Se tapahtui Kannuksen kesäkurssilla vuonna 2000. Olin perehtynyt lähivuosina aika hyvin Adobe photoshopin maailmaan sekä samaisilla kursseilla, että itsekseni silloin jo nousua tehneen internetin avulla. Kursseilla on tyypillistä, että vierustoverit kyselevät myös toisiltaan neuvoa erilaisiin ongelmiin. Sinä vuonna minulta satuttiin kyselemään todella paljon ja tietämykseni taso riitti selvittämään suurimman osan ongelmista. Vierustoverien ohjaaminen ei tuntunut ollenkaan pahalta, joten siitä se lähti.

Palaute ja oppilaiden innostus

Kouluttajalta odotetaan paljon erilaista osaamista ja taitoja. Ensin tulevat sosiaaliset taidot.

– Pitää olla kyky ilmaista asiat niin, että ne ymmärretään. Täytyy hallita tekniikkaa ja kyetä ratkomaan ongelmia sekä antamaan kehittävää palautetta.

Sen lisäksi pitää tietää hyvin paljon erilaisista tekniikoista.

– Ohjelmat muuttuvat ja kameroiden tekniikka kehittyy kokoajan. Eikä ihan kaiken uusimman hallinta ole tietysti kokoajan mahdollista. Silloin tehdään valintoja, ja keskitytään niihin tärkeimpiin osa-alueisiin, jotka johtavat hyvään kuvaan.

– Kuvankäsittelyssä painotan asioita, joilla uutta tai vanhaa kuvaa voidaan parantaa ja saattaa se erilaisten käyttökohteiden vaatimiin spekseihin. Joihinkin projekteihin tietysti kuuluu monitasoiset kuvayhdistelmät ja kuvien voimakkaampi manipulointi.

hat

Mikä on kurssikouluttajan kannalta hienointa kurssin aikana tai sen jälkeen?

– Tottakai palaute, ja se miten huomaa oppilaiden oman innostuksen kasvavan kurssin aikana.

– Joskus on ollut sellaisia hieman epäröiviä oppilaita, jotka hieman saattavat säikähtää ensimmäisinä päivinä uuden asian paljoutta. Mutta sitten kun heitä kannustaa oikein, he alkavat oivaltaa ja se innostus melkein kuohuu yli. Jotkut oppilaat ovat lähettäneet kurssin jälkeen henkilökohtaisen kiitoksen ja palautteen. On myös niitä jotka ovat innostuneet kuvaamisesta niin paljon, että ovat lähteneet opiskelemaan sitä tosissaan. Se on erittäin palkitsevaa kuulla.

Kuvien myynnistä

Kuvien myyminen on oleellinen osa tätä elämäntapaa.

Pääasiassahan kuvaan itselle tärkeitä aiheita haluamallani tavalla, mutta on kuvamyynti ajatuksena sillä lailla oleellinen osa, että kuvatessa tulee otettua myös ihan tarkoituksella myyntimielessä sommiteltuja tai ajateltuja ruutuja. Aiemmin tarkoitus oli vain saada ikuistettua jotain ainutlaatuista tauluksi omalle seinälle. Kuvapankkien kriteerit ja kysyntä mielessä kuvaaminen on kehittänyt minua tarkemmaksi sekä tekniseltä että visuaaliselta näkökantilta.

– Nykyään globaali kuvamyynti on keskitynyt paljon kansainvälisiin kuvapankkeihin. Niistä löytyy miljoonia kuvia aiheesta kuin aiheesta. Myös luontokuville on kysyntää ja niitäkin löytyy paljon pankeista, vaikkakin suurin osa ostetuista kuvista on jotain ihan muuta.

– Minulla on ollut noin neljä vuotta kuvia myynnissä kuvapankeissa. Kysytyimpiä ovat olleet erilaiset avarat maisemat, revontulet, nuotiokuvat ja vastaavat. Suurin osa myynneistä on mennyt ulkomaille.

Toiveita voi toteuttaa

Kuvien myynnissä on paljon kilpailua nykyään ja erottuminen on vaikeaa. Hast lupaa toteuttaa kuvia myös asiakkaan erityistoiveiden ja mahdollisuuksien mukaan.

Erottumiseen tarvitaan ensimmäiseksi omaperäisiä kuvia. Kuvapankeissa näkyviin pääseminen riippuu paljon niiden arvojärjestyksestä. Vanhimmat ammattikuvaajat joilla on paljon kuvia myynnissä saavat enemmän näkyvyyttä. Sitten jos saa kuvia hyvin kuvia kaupaksi, saa niiden avulla näkyvyyttä, kun ne näkyvät suosittujen listalla. Hyvä kuvittajan maine luodaan luotettavuudella ja laadukkaalla jäljellä.

makkara

Hast kertoo saatavilla olevista tuotteistaan:

Myyn kuviani tiedostoina joita asiakas voi käyttää vapaasti haluamallaan tavalla tai sopimuksen mukaan. Minulta saa myös erilaisia kokonaisuuksia jos yritys haluaa esimerkiksi sisustaa tilansa tai kuvittaa tuoteperheensä tiettyyn tyyliin useilla eri kuvilla.

Jos joku nyt innostuu kuvistasi ja haluaa niillä vaikkapa olohuoneensa koristaa, kuinka edetä?

Varmin tapa on laittaa ihan sähköpostilla tai Frozenmost Productionsin Facebook-sivujen kautta kysely. Kuviani saa siis myös kuvapankeista, mutta täysikokoisia tai exclusiivisia kuvia saa vain suoraan minulta.

Frozenmost-firman kotisivut
Frozenmost Facebokissa
Frozenmost Instagramissa
jasse hast



LISÄÄ JUTTUJA:

Tesla vs Lovecraft The Long Journey Home Hautajaisyö – Matkalla Kohti Hautaa