Samorost 3

Aivopähkinöitä sieniavaruudessa

02.05.2016
Teksti:

Tsekkiläisen indiepelistudio Amanita Designin Samorost-sarja on ehtinyt jo kolmanteen osaansa, joka jatkaa löyhästi kahden edellisen pelin tarinoita. Tekijöidensä mukaan Samorost 3 on studion kunnianhimoisin työ tähän asti. Avaruusseikkailu alkakoon!

Kun Samorost 3:n käynnistää ensimmäisen kerran, huokaa väkisinkin, koska avautuva maisema on kerrassaan soma. Hieman häiriintynyt, mutta siitäkin huolimatta äärimmäisen hellyyttävä. Maisemat ovat täynnä pieniä yksityiskohtia ja värit vaihtelevat planeetalta toiselle, luoden paikoille täysin omaa persoonallisuutta. Pelin päähenkilönä seikkailee valkoiseen pukeutunut avaruusmaahinen, joka löytää pihamaaltaan taivaalta pudonneen huilun.

Tämä huilu on pelin tärkein väline, jota voi käyttää myös kuunteluun. Sen avulla aktivoidaan useimmat paikat, joissa pitää tehdä jotakin. Yleensä huilua soittamalla saa vihjeitä siitä, mitä pitää tehdä, mutta jos sillä ei pääse tarpeeksi ideaan käsiksi, tarjoaa peli vihjeitä kirjasta. Kirjan saa auki, kun löytää kaksi kombinaatiota, joissa pallot pitää saada kohdakkain, eli aivan ilmaiseksi ei vihjeitäkään anneta. Kirjan tarjoamilla vinkeillä pääsee kyllä varsin mallikkaasti eteenpäin, eikä pää tule kipeäksi seinään hakkaamisen takia. Pelimekaniikka on hyvinkin yksinkertainen point-and-click, joka toimii todella sulavasti. Ainut oikeasti päänvaivaa aiheuttanut bugi ilmeni pelin loppuvaiheilla, kun se jumiintui latausruutuun. Tästä tosin selvittiin päivittämällä näytönohjaimen ajurit ja matka saattoi taas jatkua.

Samorost 3, Yellow PlanetToinen pelin todella huomiotaherättävistä ominaisuuksista onkin äänimaailma, joka on nivottu tärkeäksi osaksi pelin etenemistä. Monet pelin aivopähkinöistä ovat jollain tapaa liitoksissa ympäristön ääniin. Myös pelin aikana avattavat saavutukset ovat enimmäkseen äänimaisemia. Erittäin toimivasta äänimaailmasta on kiittäminen äänisuunnittelija Tomáš Dvorákia.

Myös Dvorákin peliä varten säveltämä musiikki on tunnelmallista ja rentouttavaa. Suosittelenkin ehdottomasti hankkimaan pelistä Cosmic Editionin, joka sisältää pelin lisäksi 90-minuuttisen soundtrackin ja pelin kehittäjän Jakub Dvorskýn suunnitteleman taidekirjan, joiden avulla voi nauttia pelin tunnelmasta muulloinkin kuin pelatessaan.

Pelin tarkoituksena on löytää taikahuilulle sen oikea omistaja. Matkan varrella tosin törmää niin moniin mutkiin, että tämä alkuperäinen missio jopa unohtuu hetkittäin. Kaikkien pulmien ja mutkienkaan kanssa pelin äärellä ei vanhene kovin kauaa, sillä sen voi läpäistä sujuvasti alle kymmenessä tunnissa. Luultavasti mahdollisuus on huomattavasti nopeampaankin suoritukseen, mutta itse jumiinnuin hetkittäin tunnelmoimaan pelin äänimaisemia niin tiiviisti, että unohdin edetä.

Peliä voi varauksetta suositella kaikille, jotka nauttivat aivopähkinöistä, kauniista musiikista tai point-and-click-seikkailuista. Saatanpa itsekin palata Samorostin pariin, sillä ainakin muutama musiikkipalkinto jäi vielä avaamatta.

Samorost 3

Genre: Point-and-click
Ikäraja: 3
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Pelattu: Peli oli kaunis ja valloittava niin visuaalisesti kuin äänimaailmaltaankin, mutta se jäi valitettavan lyhyeksi, kun peliaikaa kertyi vain vajaat kymmenen tuntia.


LISÄÄ JUTTUJA:

qstock 2016 Michelangelo: Love and death Juho Kuorikoski