Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana

Se on jatsii!

27.03.2019
Teksti:
Kuvat:
Mari Kivioja

Superpoppoo Ricky Tick Big Band & Julkinen Sana vieraili jo kolmatta kertaa Oulun musiikkijuhlilla. Perjantaina 22. maaliskuussa Areena Oulussa tuutattiin taas voimalla ja räpäytettiin niin vauhdilla, että heikommat hengästyi.

Kokoonpano julkaisi loppusyksystä 2018 uuden lätyn Pidä valot päällä. Levy ei svengaa ihan niin letkeästi kuin edelliset. Samoja hyviä elementtejä on tallella, ja riimit toimivat, mutta esimerkiksi #meetoo-läppä Hei jäbät on vähän korni. Mutta hei jäbät, kiva, kun tekin pyysitte anteeksi!

Ricky Tick Big Band & julkisen sanan järjestämät bileet on onneksi aina niin kuumat, että joku hölmö tai tasainenkin biisi kuulostaa elävänä varmasti hienolta.

Julkinen sana, kolme kaiffaria on hyvän puolella.

Julkinen sana, kolme kaiffaria on hyvän puolella.

Vaikka olo ja vointi heikkeni päivän aikana, nyt ei voinut mittailla ainakaan fyysistä kuumetta. Luvassa oli niin kovan luokan taitoa, tyyliä ja groovea, että paikalle oli päästävä. Valtteri Laurell Pöyhönen luotsaa parikymmentä henkistä käsittämättömän taitavaa jazz-bändiä. Jaska Lukkarinen tikuttaa jylhää komppia ja puhaltajat tuuttaavat.

Julkinen Sana on kolmen kokeneen räppärin kokoonpano, Karri ”Paleface Miettinen, Lasse ”Redrama” Mellberg ja Tommy Lindgren. Herrat täydentävät toisiaan, burnaavat, eli nokittelevat, ja ottavat kantaa. Tässä hommassa kirjaimellisesti kokemus puhuu.

Kun tällainen jazzin ja hiphopin epäpyhä liittouma saapuu taloon, ei auta muu kuin ottaa pari Buranaa, ja luotettava musiikin parantavaan voimaan.

Ricky Tick Big Bandin luotsi, maestro Valtteri Laurell Pöyhönen siirtyy sujuvasti koskettimilta kitaraan.

Ricky Tick Big Bandin luotsi, maestro Valtteri Laurell Pöyhönen siirtyy sujuvasti koskettimilta kitaraan.

Voi herranjestas, mikä meininki

Ensimmäisen biisin tärähtäessä ilmoille, nakkaan vihon ja kynän kassiin. Nyt on musiikin juhlat, ja en tullut tänne settilistaa tekemään. Yleisö liikkuu ja kädet ovat ilmassa. Olisihan se kumma, jos tämä rytmi ei tarttuisi.

Arvasin oikein, että uudetkin biisit toimivat livenä toisin kuin kotisohvalla. Räppäreistä Paleface pudottelee sanoja tarkasti ja tömäkästi. Nyt vaikutti, että kalpeanaama Miettinen on se joka vie, mutta aika tasaista on. Redrama loistaa laulutaidollaan ja Lindgren on kuin vauhtia ottanut konekivääri.

Rikitikki on niin kova, että jokainen soittaja on solisti. Riimien välissä puhaltajat käyvät vuorollaan esittelemässä vimmattua taitoa tyylillä. Svenggi on melkoinen ja yleisö palkitsee jokaisen soolon kunnon aplodeilla.

Ensimmäinen setti päättyy varmasti yli kymmenminuuttiseen fiilistelyyn, Jos jäät. On aika vetää hetki henkeä. Faijaräppärit lähtivät varmasti happipullolle, mutta oma vointi on yllättäen mahtava.

Moottoriturpa Tommy  Lindgren on liikkeessä.

Moottoriturpa Tommy Lindgren on liikkeessä.

Toisessa setissä lisätään kierroksia

Areenalle tultiin viettämään bileitä, ja rikitikki vastaa huutoon. Yleisö on lämmin ja soitto kulkee. Ehkäpä suurimmat aplodit saa poppoon ainoa naissolisti Linda Fredriksson. Ja ei turhaan, sillä baritonisaksofoni soi upeasti.

Välillä käyn katsomassa menoa taempaa. Salin peräosassa aikuinen yleisö liikkuu nuoruuden innolla. Jokunen on käynyt joskus tanssitunnilla. Menobiisissä Julkinen sana muutamat paritanssimuuvit ovat pysäyttäviä, mutta liikuttava on. Lähempää näkee enemmän.

Redrama samettinen ääni toimii etenkin uusissa biiseissä ja toisella kotimaisella.

Redrama samettinen ääni toimii etenkin uusissa biiseissä ja toisella kotimaisella.

Groove on kohdallaan loppuun saakka. Tästä ei voi oikein sanoa mitään negatiivista. Vaikka omaan korvaani esikoisalbumi Burnaa (2013), on edelleen porukan kovin, rikitikki on ainakin elävänä pitänyt valot päällä.

On harmi, että superkokoonpano on päättänyt sammuttaa valot, ja lopettaa vuoteen 2019. Tällaista taitoa ja meininkiä ei ole ennen nähty. Bändi on nyt liekeissä ja vielä ehtii kokea hurmoksellisen keikan. Kannattaa laittakaa kalenteriin!




LISÄÄ JUTTUJA:

Rakkaudella pantua – Kotioluen uusi tuleminen – Mika Laitinen, Maria Markus Trees of Eternity – Hour of the Nightingale Baarien mies – M.A. Numminen