IIK!! 2019 – Mykkäelokuvakonsertti Der Golem

Vanhan ajan kauhujuhla lämmittää kauhun ystävien sieluja

08.11.2019

IIK!!-kauhulelokuvafestari järjestettiin jo 18. kertaa Iin Työväentalolla pyhäinpäivänä lauantaina 2. marraskuuta. Täysi-ikäisyyden kunniaksi järjestettiin edellisenä iltana IIK!!-ennakkoklubi, jossa oli ollut kuulemma hyvä tunnelma ja lähes täysin eri yleisö kuin lauantaina Iissä.

Nousun vanha ja raihnainen kauhutoimitus päätti viime hetkellä vaihtaa tympeät vilunväreet kauheisiin. Johtoajatus oli, että haudassa ehtii levätä ja peiton alla ei parane.

Monsterinbox : Cirque de Morte. Kauhean hienoa taidetta.

Parin tabletin jälkeen olo on lämmin ja nokka osoittaa kohti pohjoisen pikkukylää. Matkalla olemme jälleen kuolla. Sakea räntämyräkkä iskee näkökenttään ja vastaantuleva rekka roiskauttaa kuramällit tuulilasiin. Ikkunanpesurit ovat yllättäen tukossa, ja nyt mennään sokkona. Vastaan tulee onneksi tietyömaa, jonka nurkilla saadaan lasi puhtaaksi.

IIK!!iin mennessä on aina kamala keli. Edellisillä kerroilla on muun muassa alijäähtynyt vesi jäätynyt lasiin ja väistetty täpärästi myrskytuulen lennättämää peltilevyä. Ensi kerralla varaan suosiolla paikan festaribussista, ja napsauttelen tölkkejä auki tahdissa muun kauhuyleisön kanssa – prkle!

Yöväentalolla on lämmin tunnelma

Ehdimme perille juuri ennen festivaalien tärkeintä ja kauneinta tapahtumaa, mykkäelokuvakonserttia. Satavuotias talovanhus ottaa lämpimästi vastaan, ja matkan kauhut unohtuvat saman tien.

Steinerkoululaisten vanhemmat myyvät kauhuaiheisia leipomuksia ja Hanna-Kaisa ja Juho esittelevät kamalan hienoa taidettaan. Kaikkialla on ahdasta ja vähän karua, niin kuin kauhujuhlissa kuuluukin olla. Kaikki on kivan kotoisaa ja tuttua.

Aina iloinen taiteilijapariskunta Juho Hämäläinen (Monsterinbox) ja Hanna-Kaisa Huhtamäki (The Odhers) hurmasivat kauhutaiteellaan.

Vaikuttaa siltä että yleisö ja talkoolaisetkin ovat joka vuosi samat. Kukaan ei edes vanhene, vaikka vuodet kuluvat. Mistähän kolosta he kaivautuvat joka vuosi täyttämään yöväen salin? Missään muualla heitä ei kerrota nähdyn.

Der Golem – Miten hän tuli maailmaan?

Tämän vuoden mykkäelokuva oli juutalaiseen mytologiaan perustuva maaginen Golem: Miten hän tuli maailmaan (Der Golem, wie er in die Welt kam, 1920). Saksalaisen ekspressionismin varhaisen klassikon ohjasivat Carl Boese ja Paul Wegener.

Wegener hurahti Golem-myyttiin tehdessään, joissain lähteissä maailman ensimmäiseksi kauhuelokuvaksi mainittua faust-sovitusta Prahan ylioppilas (1913). Golem asustaa edelleen Prahan Vanhauuden synagogan vintillä, vaikka joku on hämätäkseen muuta väittänyt.

Paul Wegener teki Golem-elokuvia jopa kolme kappaletta, joista kaksi on varmastikin vintillä Golemin vieressä. Vuoden 1920 elokuva on toistaiseksi ainoa säilynyt.

Puutteellinen versio elokuvasta nähtiin IIK!!:ssä jo vuonna 2006 – noin 13 vuotta sitten. Festivaalijohtaja Antti Näyhä kysyy elokuvan alustuksessa että oliko joku yleisöstä jo tuolloin paikalla? Jos vähän väärin lasken, melkein puolet kuului jo tuolloin uskolliseen ja tummanpuhuvaan yöväkeen.

Festivaalijohtaja Antti näyhä jakaa perinteisen kauhulyhärin palkinnon. Tänä vuonna voittaja oli Malakias huikealla kauhu-animaatiollaan Luuranko kaapissa.

Näyhä kertoo, että edellinen versio oli kasattu kakkoskameran säilyneiltä filmeiltä. Sata vuotta sitten kuva sommiteltiin kameran ruudulle valmiiksi. Filmien kopiointi ei ollut tehokasta, joten pääkameran vieressä seisoi kakkoskuvaaja, jonka näkymä ei tietenkään ollut yhtä hyvä kuin pääkameralle optimoitu.

Näitä kakkoskameralla kuvattuja vientiversioita sitten lähetettiin vaikkapa Amerikkaan tai Suomeen, joilla ei ollut niin väliä.

Arkistojen uumenista onneksi paljastuu joskus jo kadonneiksi luultuja filmikopioita. Pari vuotta sitten onnekas tapahtumasarja johti lopulta siihen, että Friedrich Wilhelm Murnau -säätiö restauroi Golemin alkuperäisen negatiivin.

IIK!!-festivaalilla päästiin nyt nauttimaan huolella restauroidusta digitaalisesta kopiosta. Digikopioista voi olla kahta mieltä – puritaanit eivät hyväksy ja muille asia on ihan sama. Ero on suunnilleen kuin rakkaalla vanhalla vinyylillä ja Spotify-tiedostolla.

Tunnelmallinen filmiprojektorin raksutus siis puuttuu ja kuva on varmasti virheettömämpi kuin koskaan ennen. Nauhoitetun äänen ja kuvan synkronointi oli pitkään haastavaa, mutta äänimaailma oli tärkeä osa elokuvakokemusta mykkäelokuvissakin (silent film).

Mr Cough, multi-instrumentalisti Antti Ylijääskö loihti vaikuttavan äänimaailman elokuvaan.

Varhaiset elokuvat olivat myös konsertteja, joissa säestäjänä toimi pianisti tai urkuri – suurimmissa näytöksissä jopa kokonainen orkesteri. IIK!! jatkaa tätä perinnettä, ja mykkäelokuvakonserteissa on aiemmin kuultu muun muassa taitavaa pianistia ja lähes täysin improvisoituja ambient-surinoita.

Tänä vuonna elävästä musiikista vastasi multi-instrumentalisti, tuottaja DJ ja animaattori Mr Cough eli Antti Ylijääskö. Mr Coughin säestys oli sävelletty, huolella mietitty ja monitunnelmainen. Erityisen hienosti esiin nousivat saksofoni-osuudet, jotka vahvistivat kuvailmaisun tehoa. Tästä on parhaimmillaan kyse elokuvan säestyksessä.

Golemin ikiaikainen tarina toistuu eri aikakausina

Golem-tarina tunnetaan varmoista lähteistä jo 1000-luvulta, mutta todennäköisesti sen juuret ovat jo huomattavasti varhaisemmassa juutalaisessa mytologiassa. Toisaalta myös kreikkalaisen mytologian titaani Prometheus muovasi savesta ihmisen, ja rangaistus oli ankara. Myös kristinuskon jumala teki Aatamin maan tomusta, joten tarina on ikiaikainen.

Golem-myytti innoitti muun muassa Mary Shelleytä, kun hän kirjoitti kauhuklassikkoaan Frankenstein (Frankenstein, or Modern Prometheus, 1818). Nyt nähdyn elokuvan vaikutus näkyy selkeästi Frankensteinin elokuvasovituksissa. Lähempänä nykyaikaa, esimerkiksi elokuvassa Mehiläispesän henki (El espiritu de la colmena, 1973), on Golemista  kohtaus, jossa lapsi lähestyy hirviötä.

Paul Wegenerin Golem

Prahan Golem sijoittuu 1500-luvulla eläneen rabbi Löwin aikaan. Geton juutalaisia uhkaa karkoitus. Rappi Löw väsää saviukon, Golemin ja herättää sen magian avulla eloon. Lopulta Golem lähtee käsistä, ja siitähän ei hyvä seuraa.

Satavuotias elokuva on viihdyttävä ja helppo seurattava edelleen. Paul Wegenerin esittämä Golem on toki nykykatsojalle huvittava hahmo. Polkkatukkainen kömpelö savihirviö lakaisee lattioita ja hoitaa kotiapulaisen tehtäviä.

Rabbi Löwin tytärtä näyttelevä Wegenerin vaimo, Lyda Salmonova on roolissaan vähintäänkin ekspressiivinen. Huumori ei ole ainoastaan tahatonta, ja useat kohtaukset on varmasti tehty pilke silmäkulmassa.

Lyda Salmonova jättää häiriintyneen muistijäljen roolin rabbi Löwin tyttärenä. Neito vaikuttaa huumatulta ja rikkoo ylinäyttelemisen ennätyksiä.

Ikimuistoinen on esimerkiksi kohtaus, jossa hirviö roudaa neitoa puolitoistametrisistä leteistä pitkin geton katuja. Prahan getto on toteutettu hienon vinksahtaneesti. Miljöö on vaikuttava.

Elokuvan ystävän juhla

Vaikka mykkäelokuvakonsertti oli jälleen hieno kulttuuriteko kauhuelokuvan ystäville, oli koko ohjelmisto laadukas. Illan toinen klassikko, Aleksandr Ptutškon ohjaama Neuvostoliiton ensimmäinen kauhuelokuva Velho (Vij, 1968) oli erityisen mieleenpainuva.

Sali oli lähes täynnä jokaisessa näytöksessä, ja yhteensä esitykset keräsivät yli 800 katsojaa. Tunnelma oli hyytävän lämmin. Nyt yöväen on jälleen aika kaivautua vuodeksi pimeään. Näemme sitten ensi vuonna.




LISÄÄ JUTTUJA:

Blackstar Halo kauhuelokuva IK!! 2016