Fallout 76

Konttaamista maailmanlopun jälkeen

Tämän vuoden E3:ssa julkistettu Fallout 76 on lopulta julkaistu, suuren porun säestämänä. Onko peli todellakin niin keskeneräinen kuin väitetään?

Vuoden 2018 E3-messuilla julkistettu Fallout 76 sai aikaan pienen kohun, kun Bethesda Game Studios ilmoitti tekevänsä internetin välityksellä moninpelattavan Fallout-pelin. Tämä oli yllätys sen takia, kun pelistudio on aiemmin keskittynyt vain vahvojen yksinpelikokemusten tehtailemiseen. Emoyhtiön toisesta isosta pelisarjasta tehty The Elder Scrolls Online on toisen studion, ei Bethesda Game Studiosin tekemä, joten kyseessä on heidän ensimmäinen askellus moninpelien pariin.

Fallout 76 ottaa siis tutun Fallout-konseptin ja siirtää sen moninpelattavaan malliin, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole mikään massiivinen moninpelattava kokemus, vaan enemmänkin jotakin massiivisen ja yksinpelattavan pelin välimaastossa, jossa pelaaja voi kohdata silloin tällöin muita pelaajia ja pelata tietysti myös kavereidensa kanssa.

Paperilla hieman arveluttava, mutta kuitenkin periaatteessa mielenkiintoinen konsepti ei julkaisussa kuitenkaan mennyt nappiin ja peli onkin jo kerennyt saamaan vastaansa aika paljon negatiivista huomiota.

Yksinäinen Appalakia

Pelaaja heitetään pihalle Vault 76:sta uudelleen kansoittamaan Appalakien aluetta, joka on syystä tai toisesta säästynyt maailmaa kohdanneelta ydintuholta. Pian pelaaja huomaa, että hän on ainoa elossa oleva ihminen alueella pois lukien tietysti muut pelaajahahmot, jotka juoksentelevat ympäriinsä, eikä ulkoa löydy kuin mutatoituneita eläimiä ja vihamielisiä mutantteja. NPC-roolihahmojen sijaan tarjolla on melko tylsiä robotteja, joista tosin joillakin on onneksi vähän persoonaakin.

Pelin tarina, niin kutsuttu lore, tarjoillaan sieltä täältä löydettävien holokasettien, kirjeiden ja muiden ihmisten tekemien muistiinpanojen avulla. Ihmiskohtaloihin ei kuitenkaan pysty vaikuttamaan.

Kaikki ovat menneitä tapahtumia ja muutenkin pelaajan interaktiot eivät tunnu jättävän oikeastaan mitään pysyvää merkkiä maailmaan. Jokainen pelikerta on nimittäin kuin uusi startti, uudella satunnaisella palvelimella ja maailma resetoi itse itseään ahkeraan tahtiin.

Tämä aiheuttaa tunteen, että mikään teko ei oikeastaan pidemmän päälle merkitse mitään. Joka myös aiheuttaa sen tunteen että millään mitä minä pelaajana teen, ei ole mitään merkitystä.

Yritä pärjätä

Pelilooppi – jonka varaan koko peli on suunniteltu – on melko yksinkertainen. Kartalta löytyy pelisarjalle tuttuun tapaan kiinnostavia alueita, jonne mennessä pelaaja yleensä kohtaa erinäisiä vastuksia, joiden kanssa taisteltuaan hän pääsee tutkimaan aluetta vähän tarkemmin, etsimään sieltä tavaroita ja lore-esineitä ja mahdollisesti aloittamaan jonkun tehtävän tai tekemään tehtävän objektiiveja eteenpäin.

Taisteleminen on toteutettu FPS-tyylisesti ja aiemmista Fallouteista tuttu VATS on mukana, mutta tällä kertaa se toimii reaaliaikaisesti ja välillä aika erikoisesti.

Valitettavasti yleisesti FPS-pelien mittarilla Fallout 76:n tuntuma taisteluun ei ole kovinkaan kummoinen, ja tuntuukin siltä, että se ei ole ikinä ollut aiempien Fallout-pelien vahvuus ja sen ongelmat on korjattu sitten mielenkiintoisella maailmalla ja muulla seikkailemisella. Nyt taisteleminen tuntuu olevan isommassa osassa ja ainakin omalla kohdalla se ei tuntunut mitenkään kovin palkitsevalta.

Tasoja noustessa pelaaja saa aina valita yhden S.P.E.C.I.A.L.-pisteen laitettavaksi yhteen kykyyn, jonka jälkeen hän voi satunnaisesti saatavia perk-kortteja sijoittaa niille asetettuun special-kykyyn. Korttien tasoa voi myös kortista riippuen nostaa, jolloin niistä tulee luonnollisesti parempia. Korttien varassa toimiva special-systeemi on ihan mielenkiintoinen idea, vaikka loppupeleissä perinteisempi järjestelmäkin olisi varmasti toiminut.

Kerää ja rakenna

Koska peli on survival-peli, on tietysti resurssienkeräys tärkeässä roolissa ja kaikkea kerättävää roinaa löytyykin yltäkylläisesti. Käytännössä melkein kaikki kannattaa kerätä, mutta jossain vaiheessa inventaarion ja rojuvaraston tila käy valitettavasti liian ahtaaksi. Tätä määrää on myöhemmin nostettu, mutta se tuntuu silti jotenkin liian rajalliselta, kun peli periaatteessa rakentuu sen päälle, että kaikki kannattaa kerätä, koska myöhemmin saatat sitä tarvita.

Inventaarion hallinta on mielestäni todella kömpelö, vaikka siihen ajan mittaan tottuukin. Saman tyylinen inventaariosysteemi on ollut koko sarjan ajan käytössä, mutta etenkin näillä tavaramäärillä sen käytettävyys on mitä on.

Tavarat menevät tiettyjen kategorioiden alle, mutta kun inventaario on täynnä kaikenlaista roskaa, olisi hyvä jos tarkemmat alakategoriset määrittelyt olisi olemassa, kuten esimerkiksi Aid-kategorian alle menevät ruuat, juomat, parannustarvikkeet sekä kykyjä tehostavat huumeet. Alkoholillekin olisi teoriassa hyvä saada oma sarake, koska liikaa alkoholia käytettyään pelaaja voi saada addiktion sille, jonka jälkeen ne alkoholituotteet olisi hyvä löytää sieltä vähän helpommin, näin yhtenä esimerkkinä.

Yksi ongelma joka vaivaa, niin inventaarion käyttöä kuin oman tukikohdan rakentamistakin on se, että peli on käytännössä suunniteltu pelattavaksi peliohjaimella, eikä esimerkiksi PC-version käyttöliittymää ole suunniteltu varsinaisesti hiirellä käytettäväksi vaikka se olisikin mahdollista.

Tukikohdan rakentaminen on ihan hauskaa puuhaa, joskin ehkä hieman turhaa, kun miksi rakentaa hienoja rakennelmia, kun yksinkertaisemmallakin pärjää, mutta onhan siinä tietysti tekemistä. Omalla kohdalla rakentelu jäi pariin melko kokeilulliseen taideinstallaatioon, kun tämäkin ominaisuus tuntui vielä hieman turhan hankalasti toteutetulta. Uskon tosin, että ajan myötä tuokin saadaan vähän paremmin toimivaksi, sillä jo nyt se on saanut päivityksien myötä parannuksia.

Tylsyyden maailmanloppu

Itseltäni jäi aikoinaan Fallout 4 kokonaan pelaamatta, mutta Fallout 3 ja Fallout: New Vegas ovat jokseenkin tuttuja ja joiden parissa viihdyin joskus pitkän tovin. Survival-pelien yleistymisen takia idea kavereiden kanssa pelattavasta Fallout-pelistä vaikutti ihan mielenkiintoiselta, joskin pelin alkuperäinen myyntipuhe myös herätti kysymyksiä.

Valitettavasti Fallout 76 tuntuu aivan raakileena julkaistulta peliltä, jossa on todella paljon ongelmia niin tekniseltä kantilta kuin suunnittelun puolelta. Halusin pitää pelistä, mutta pelattuani sitä reilut kaksikymmentä tuntia, en enää oikein keksinyt mitään syytä pelata pelin pariin, kun tuntui että kaiken sen tarjoaman oli jo nähnyt ja jos jotain olisi näkemättä, niin sen eteen ei jaksanut enää tehdä työtä.

Tuntuu typerältä antaa pelille edes minkäänlaista arvosanaa, kun se ei tunnu missään muotoa valmiilta tapaukselta. Olisin halunnut pitää pelistä, mutta kun ei…

Omalla kohdalla taidan odotella rauhassa ja kokeilla peliä joskus vuoden päästä uudestaan, jos silloin pahimmat ongelmat olisi korjattu. Niin sanottuja Quality of Life -päivityksiä on julkaisun jälkeen tullut tasaista tahtia pikkuhiljaa, mutta silti tuntuu siltä, että pelin kaipaisi jotain enemmän.

Fallout 76
Bethesda Game Studios

Genre: Online FPS / RPG
Ikäraja: 18
Bethesda Softworks
Testattu: PC
Saatavilla: PC, Xbox One, PS4
Pelattu: Seikkailtu siellä täällä yksin ja kaverin kanssa, noin 20 tuntia tai päälle.


LISÄÄ JUTTUJA:

Metroid Prime: Federation Force Paulo Coelho vakooja kirja matkalukemista matkakirja mata hari naisvakooja kuolemantuomio Rakkaudella - Anna Puu