Carmen – Progressiivisen rockin alkulähteillä

05.11.2015
Teksti:
Kuvat:
K

Carmen (1970–1975) oli yhtye, jonka piti menestyä. David Bowie tunnustautui suureksi ihailijaksi ja kokoonpano keikkaili Jethro Tullin kanssa. Carmen on vaikuttanut omalta osaltaan erityisesti progressiivisen rockmusiikin kehittymiseen. Sen vaikutteet ulottuvat aina tähän päivään saakka ja ovat kuultavissa esimerkiksi Opethin tai Steven Wilsonin soitannassa. Niin Rolling Stone -lehti kuin Opethin Mikael Åkerfeldt listaa Carmenin yhdeksi parhaista progressiivisen rockin yhtyeistä kautta aikojen. Huono onni ja ikävät sattumat kuitenkin tekivät Carmenista ja sen kitaristi-lauluntekijä David Clark Allenista melko tuntemattomia.

Kalifornialaista tulevan Carmenin musiikissa David yhdisti kaksi rakastamaansa musiikkisuuntausta – flamencon ja rockin. Näin syntyi flamenco-rock, joka vielä vuosikymmenien jälkeen jaksaa säväyttää yllätyksellisyydellään ja nerokkaalla flamencorytmien ja -harmonioiden yhdistämisellä rockmusiikin säröön ja funkriffeihin.

David oli soittanut flamencoa ja esiintynytkin jo neljävuotiaasta lähtien vanhempiensa omistamassa flamencoravintolassa El Cidissä. Luonnollisesti hänelle kaavailtiin flamencokitaristin uraa. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun nuori David keksi yhdistää flamencotaitonsa rakastamaansa rockmusiikkiin ja alkoi haaveilla Beatlesin jalan jäljillä suuresta menestyksestä. Sävellyksiinsä David haki inspiraatioita sen ajan suurista nimistä.

– Minun päävaikutteeni Carmenin musiikkiin tulivat Led Zeppelinin, Yesin ja Genesiksen musiikista. Sen ajan flamencokitaristit eivät vaikuttaneet minun musiikkiini, vaan flamencovaikutteeni tulivat Sabicas ja Romeros -kokoonpanoilta. Itse asiassa Pepe ja Angel Romeros opettivat minua, kun olin 8–10-vuotias, David kertoo.

Carmeniin kuului alun perin seitsemän jäsentä, mutta lopulta se vakiintui viiden muusikon kokoonpanoksi, jossa David soitti kitaraa, John Glascock bassoa ja Paul Fenton rumpuja. Yhtyeen keskeisimpiä hahmoja erityisesti live-esiintymisissä olivat laulaja Roberto Amaral ja Davidin sisko, taustalaulaja Angela Allen, jotka tanssivat flamencoa esityksen aikana. Lisäksi Angela soitti koskettimia. Koko orkesteri kokonaisuudessaan vaikuttikin paljon lopulliseen soundiin, koska David antoi muille tilaa tulkita musiikkiaan haluamallaan tavalla.

– Olen aina säveltänyt kitaralla ja kuullut sovitukset samaan aikaan päässäni. Kerron muille muusikoille, mitä kuulen, mutta annan heidän aina tulkita ideani omalla tavallaan. Tällä tavalla kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä.

Yhtye yritti ensin menestyä kotimaassaan Yhdysvalloissa, mutta kolmen vuoden keikkailu- ja koe-esiintymisrumba eivät tuottaneet tulosta. Yhtye ei onnistunut saamaan edes levytyssopimusta. Orkesteri olikin käännekohdassa vuonna 1973. Sen jäsenten tuli päättää jatkaisivatko he opintojaan ja eläisivät tavallisten amerikkalaisten nuorten elämää vai ottaisivatko riskin ja lähtisivät kokeilemaan onneaan Atlantin toiselle puolelle Lontooseen. Carmenin jäsenet valitsivat jälkimmäisen vaihtoehdon ja David käytti Angie-mummoltaan saadun yliopisto-opintoihin tarkoitetun perinnön lentolippuihin. David oli varma, että Lontoossa heidän musiikkiaan arvostettaisiin ja “suuri kohtalo odottaisi siellä”.

Lontoon rock-piirit avautuvat

Carmen and David BowiePäätös ei kuitenkaan ollut helppo, sillä päivää ennen Lontooseen lähtöä David pohti paniikissa, mitä he oikein olivat tekemässä. Hänen isänsä makasi sairaalassa ampumahaavan takia ja yhtyeen silloinen rumpali oli päättänyt jättää yhtyeen viime hetkellä. Angela, Roberto ja John kuitenkin saivat Davidin jatkamaan suunnitelmien mukaan.

Vielä tässä vaiheessa yhtyeellä oli kuitenkin onni matkassa, sillä pian David tapasi sattumalta Paulin, joka suostui siltä seisomalta yhtyeen uudeksi rumpaliksi. Paul esitteli Carmenin silloiselle managerilleen Tony Viscontille, joka otti heidät saman tien huomaansa. Syynä oli kuulemma yhtyeen omaperäisyys, hullun rohkea usko itseensä, ja tuskin Angelan kauneuskaan haitaksi oli.

Englannissa Carmen pääsikin pian piireihin. He tutustuivat David Bowieen ja tapasivat Rolling Stonesin ja Queenin, jonka silloiseen esiintymiseen Carmen saattoi jopa antaa vaikutteita. Bowie halusi tukea lupaavaa yhtyettä ja esitteli heidät omassa televisio-ohjelmassaan, Midnight specialissa. Bowie ei kuitenkaan keikkaillut noihin aikoihin, joten Carmen ei päässyt hänen kanssaan kiertueelle suurista odotuksista huolimatta. Bowien kautta yhtye olisi päässyt oikeanlaisen, musiikin lisäksi teatraalisuutta arvostavan yleisön tietoisuuteen.

Ensimmäinen albumi Fandangos in Space julkaistiin heti 1973 ja toinen Dancing on a Cold Wind seuraavana vuonna, jolloin yhtye myös suuntasi Amerikan kiertueelle. Alkuvuodesta 1975 Carmen oli päässyt pidemmälle kuin koskaan. Orkesteri soitti lämmittelykeikkoja Santanalle, Rushille, Blue Öyster Cultille ja Electric Light Orchestralle. He pääsivät myös yli kolmen kuukauden kiertueelle Jethro Tullin kanssa ja heitä kaavailtiin tulevan Rolling Stonesin kiertueen lämppäriksi. Yhtyeen tulevaisuus näytti hyvälle ja suuri riski, jonka he ottivat lähtiessään Lontooseen, näytti kannattaneen.

Tämän jälkeen ikävät sattumukset kuitenkin puuttuivat peliin. Kun yhtye alkoi äänittää uutta albumiaan nimeltä The Gypsies, rumpali Paulin polvi vammautui vaikeasti. Myös manageri Tony Viscontin ja Carmenin tiet erosivat ja tämän lisäksi Jethro Tull kaappasi lahjakkaat muusikot Angelan ja Johnin omiin riveihinsä. Carmen hajosikin pian kolmannen albuminsa julkaisemisen jälkeen. Näin muutaman vuosikymmenen jälkeen David sanookin katuvansa joitain tapahtumia.

– Kadun sitä, että olin niin nuori. Sitä, että kun musiikkibisneksen kova todellisuus iski Carmeniin, päätin, että minusta ei ole siihen.

Elämä Carmenin jälkeen

david papa tigre portfolioCarmenin jälkeen Davidilla oli joitain musiikillisia projekteja, jotka eivät kuitenkaan menestyneet suuremmin. Vuonna 1983 hän sairastui kilpirauhassyöpään, jonka jälkeen hän päätti jättää epäonnisen musiikkiuransa ja aloittaa uuden uran valokuvaajana ja psykoterapeuttina.

– Sanoin aina ennen kaikille, että jätin musiikin valokuvauksen takia, mutta nyt kun näin jälkeen päin ajattelen, huomaan, etten oikeasti koskaan jättänyt musiikkia. Sävelsin ja äänitin aina uutta materiaalia. Vuosina 1988–1989 tein musiikkitarinan erään tuottajaystäväni kanssa. Herätin myös henkiin Carmenin Los Angeles/Meksiko twistillä 1992. Olin seitsemän vuotta sooloflamencokitaristina vuosina 1997–2004 ja viimeiset kymmenen vuotta olen keikkaillut ja levyttänyt eri yhtyeiden ja kokoonpanojen kanssa. En ole koskaan jättänyt musiikkia.

David sävelsi ja sanoitti pari laulua entisen Abba-laulaja Agnetha Fältskogin ensimmäiselle sooloalbumille ja pääsi myöhemmin yhtyeensä Widescreenin kanssa avaamaan Buena Vista Social Clubin keikan. Sen suurempaa menestystä Davidin uusimmat projektit eivät kuitenkaan ole vielä saavuttaneet.

– Tällä hetkellä olen avartamassa mahdollisuuksiani taiteellisessa mielessä. Hain kaksivuotiselle äänitys- ja tuottamiskurssille, jolla opin videoiden editointia ja lisäksi olen nyt aloittamassa maisteriopinnot luovan säveltämisen alalla. Seuraavien kolmen vuoden ajan pyrin luomaan perustan sille, mikä toivottavasti tulee olemaan seuraava musiikillinen seikkailuni. Olen keikkaillut viimeiset kymmenen vuotta, mutta siihen tulee nyt taukoa.

– Aion tehdä nyt jotain, mitä halusin tehdä Carmenin kanssa: multimediamusiikkiteoksen. Nyt se on viimein mahdollista taloudellisesti uuden teknologian ja tietokoneohjelmien takia. Tässä menee kuitenkin vielä kolmesta neljään vuotta ennen kuin yleisö pääsee kokemaan sen, mutta se on tulossa.

Carmenin perintö

Carmen. Live MargateCarmen on yksi 1970-luvun merkittävimmistä progressiivisen rockin yhtyeistä, mutta musiikillisesta perinnöstään David vaikuttaa olevan täysin tietämätön.

– Viimeisen kymmenen vuoden ajan olen Internetin kautta saanut tietää, että Carmen vaikutti moniin espanjalaisiin fuusiobändeihin Ojos de Brujosta El Bichoon. El Bicho itse asiassa soitti suurimman osan Carmen biiseistä Fandangos in Space -levyltä ja itse soitin biisin Los Gitanos/Bulerian heidän kanssaan lavalla noin viisi vuotta sitten.

Kun kysyn Opethin Mikael Åkerfeldtin antamasta tunnustuksesta tai Steven Wilsonista, David vaikuttaa olevan täysin tietämätön.

– En tunne ollenkaan mainitsemiasi yhtyeitä.

– Englannissa Carmen ei ole niin tunnettu. Luulen, että monet eivät tiedä Carmenista tai ole erityisen kiinnostuneita.

Rolling Stone -lehden tunnustuksesta Carmenille yhtenä 1970-luvun merkittävimmistä progressiivisen rockin yhtyeistä hän on sentään tyytyväinen. Yhtyeen kaksi ensimmäistä levyä julkaistiin uudelleen vuonna 2006 ja kolmas vuonna 2007, jonka jälkeen Carmenin musiikkia on ollut ainakin hieman helpommin taas saatavilla, jos on osannut etsiä. David kuitenkin panee toivonsa sosiaaliseen mediaan.

– Oman musiikin promoamiseen sosiaalinen media on hieno väline. Vielä en tiedä auttaako se minua saavuttamaan uusia yleisöjä, mutta siinä on potentiaalia.




LISÄÄ JUTTUJA:

Bättre Folk Aku Louhimies Chilifest