World Rally Championship 6

Neulansilmä vasempaan ja ratti solmuun

Kunnolliset rallisimulaattorit ovat jokseenkin marginaalinen, mutta silti hyvin suosittu peligenre autopelien laajassa kirjossa. Mitä käy kun toimittaja, jonka viimeisin kosketus kyseiseen genreen on Sega Rally Championship vuodelta 1994, laitetaan uudenkarhean WRC 6:sen puikkoihin?

World Rally Championship tai tuttavallisemmin WRC on vuonna 2001 alkunsa saanut pelisarja ja itseasiassa WRC 6 on jo pelin 13. iteraatio. Tällä kertaa pelistä vastaa ranskalainen Kylotonn-studio. Kyseessä tosiaan on melko realistista ajotuntumaa ja tunnelmaa tavoitteleva rallisimulaatio, joka tietenkin myös sijoittuu aitoihin kohteisiin autenttisilla autoilla. Peli onkin virallinen vuoden 2016 FIA:n WRC rallien videopeli ja vastaa juurikin tämän vuoden rallien sisältöä.

20161109185834_1

Tiukka vasen eli metsään mennään.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että pelistä löytyy kai

kki 14 osakilpailua vuodelta 2016 ja jokaisesta osakilpailusta vastaavasti 3-6 erikoiskoetta. Erilaisia autoja on turha odottaa niin paljon kuin perinteisissä autopeleissä, sillä rallin MM-sarjassa on mukana vai muutamia autonvalmistajia kuten Ford, Volkswagen ja Citroen. Tuttuja suomalaisia kuskeja kuten Jari-Matti Latvala vilahtelee mukana tietenkin ja näin Jyväskylän asukkina oli hienoa päästä ajamaan Harjun erikoiskoe Jyväskylän maisemissa, jotka olivat yllättävän tarkasti oikeasta elämästä mallinnetut.

20161109185445_1

Jyväskylän surkein kuski Harjun erikoiskokeella.

Uraohjus vai pelkkä pommi

Pelimuodoista löytyy yksinpelinä ensinnä uramoodi, jossa aloitetaan Junior WRC -sarjasta ja kivutaan hiljalleen huipulle. Tämä vaatii tietysti menestystä kisoissa, joka kerää mainetta ja lopulta paremman sopimuksen ylemmästä sarjasta. Sopimuksia tarjoavilla talleilla on myös hieman erilaisia vaatimuksia kuskiensa suhteen. Toinen talli saattaa haluta, että autoa ajetaan varoen minimaalisilla vahingoilla, kun toiselle taas tärkeintä on että talla pysyy pohjassa mahdollisimman lujaa. Pääasia kuitenkin on saada voittoja tallille. Autoa joutuu korjailemaan rallien välillä ja tämä kuluttaa rajallista aikaa. Jos autoaan rusinoi liikaa erikoiskokeiden välillä, voi olla ettei ehdi korjata sitä täysin kuntoon seuraavaan kilpailuun ja näin ollen voi auto kulje aivan niin hyvin kuin mahdollista.

20161109185721_1

Kuka jaksaa olla varovainen kun alla on ralliauto?

Uramoodin lisäksi yksinpelinä voi ajella yksittäisiä erikoiskokeita tai kausia, ja tietysti näitä voi moninpelinä pelata netin välityksellä. Paikallista moninpeliä voi harrastaa perinteisellä split screenillä tai jopa kahdeksan pelaajan hotseattina, jossa ohjaamista vuorotellaan.

Konepellin alla vanhaa tekniikkaa

Ohjaustuntuma pelissä oli pienen alkutotuttelun jälkeen ihan ok, joskin hieman arcademaisempi ja välillä tuntui ettei autoa saanut kääntymään millään. Tiehen ei saanut tuntumaa ja tuntui kuin auto olisi kokoajan hieman maasta irti. Asetuksista pystyy onneksi säätämään myös ajotuntumaa enemmän itselle sopivaksi ja näin reilun 20 vuoden jälkeen muistui taas mieleen, että jarru on rallisimulaatioissa ystävä, etenkin tiukoissa mutkissa. Testasin peliä ainoastaan näppäimistöllä ja padilla, mutta kuvittelisin että paras tuntuma löytyy aina ratilla ja polkimilla, mikäli sellaiset omistaa.

20161109185740_1

Äijien kanssa tallilla.

Visuaalisesti peli on melko yksinkertainen ja kaikki asetukset pystyi laittamaan täysille 1440p-resoluutiolla pelatessa ja silti sain tasaisen 60fps ilman ongelmia. Tämä toki heijastuu myös pelin visuaaliseen antiin. Autot näyttävät ihan hyviltä, mutta itse kentät ja ympäristö tuntuvat hyvin vanhahtavilta. Puskat ja puut näyttävät paikoin hyvin spritemäisiltä virityksiltä ja katsojat eivät juuri herättäneet myötätuntoa jäädessään auton alle. Tekstuureista ja muista efekteistä puhumattakaan. Tuntuu oudolta, ettei Kylotonn ole panostanut graafiseen puoleen enempää, varsinkin kun se tuntuu olevan fanaattisten autosimulaatioharrastajien parissa melko suosittu keskustelun aihe. Audion puolella tarjolla on lähes yhtä tylsää, lähinnä hiekan ropinaa, kartanlukijan ohjeita ja moottorin murinaa, ei siis mitään mainittavan arvoista.

20161109183417_1

Heinäpaali on vihollinen.

Vahingon mallinnus pelissä on melko pintapuolista, vaikka se yrittääkin ihan kiitettävästi antaa syvyyttä kisoihin. Vauriot heijastuvat auton ohjaukseen, kulkuun ja jopa kartanlukijan ääneen, mutta kunnolla en saanut autoa niin sanotusti paskottua vaikka välillä mentiin 120 km/h viiden voltin kautta suoraan puuta päin, joka tuntuu hieman epärealistiselta. Siinä vaiheessa olisi oikeasti keräilty ruumiin palasia puun oksilta, eikä jatkettu matkaa hieman konepelti rutussa. Välillä myös ärsytti suuresti, kun tien pientareella oleva heinäpaali tai heppoisen näköinen puuaita pysäytti auton kuin betoniseinään.

20161109185857_1

Ei tunnu missään. Matka jatkuu muutamista volteista huolimatta.

Rallia rallin vuoksi

Kokonaisuuten WRC 6 on melko pelkistetty ja vanhahtava peli, mutta kuitenkin ihan viihdyttävä pelattava hyvin kasuaalisella tavallaan. Huomasin pian ajamiseen tulevan hyvän putkinäön, ja immersio toimii ihan mukavasti kaikista puutteista huolimatta. Yksityiskohtiin herkästi huomionsa kiinnittävälle tai maksimaalista realismia ja rallifiilistä etsivälle simulaatioiden ystävälle peli ei ole paras valinta, sillä sen puutteet tulevat niillä alueilla selkeästi esille. Nykyään odottaisin rallipeliltä paljon realistisempaa ilmettä ja tuntumaa kuin mitä WRC tarjoaa. Visuaalisesti ja teknisesti parempia autopelejä on tarjolla useita, mutta jos nimenomaan aidon World Rally Championshipin ajaminen autenttisilla autoilla ja radoilla on se tärkein asia, voi WRC 6 olla harkinnan arvoinen, mutta silloinkin mielestäni vasta kun hinta tulee hieman alemmas. Muuten se vaikuttaa hieman väkinäiseltä lisenssipeliltä.


Genre: Ajopeli
Ikäraja: 3
http://www.wrcthegame.com
Testattu: PC
Saatavilla: PC, PS4, XBOX
Pelattu: Rällätty yksinpeliä, sekä championship kertaalleen läpi.


LISÄÄ JUTTUJA: