Tesla vs Lovecraft

Lovecraft kiukuttelee, Tesla pelastaa.

Syväläinen siellä, Shoggoth täällä, Lovecraft on taas pahalla päällä. Tesla ottaa mittaa Lovecraftin Cthulhu-mythoksen hirviöitä vastaan pelissä Tesla vs Lovecraft.

Nikola Tesla – nero keksijä on pitämässä esitelmää uusista tieteellisistä keksinnöistään, kun hullun lailla vauhkoava Lovecraft ryntää saliin sopostaen jotain epäselvää, eikä aikaakaan kun kosmiset pahuuden voimat ovat valtaamassa maailmaa ja Tesla on ainoa, joka sen voi estää perinteisten tuliaseiden voimin ja vinkeine värkkeineen. Sen suurempaa juonta pelissä ei sitten juuri olekaan.

10tons näyttää luottavan vanhaan sanontaan älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki, sillä tämäkin peli on puhdasverinen top-down-shooter. Alkuun mietin, että kuinka heillä riittääkään ideoita näihin peleihin, mutta aika pian alettuani pelaamaan huomasin kyllä, ettei tämäkään peli ole samanlainen kuin aiemmat 10tons-räiskinnät, vaikka pelit toki saman lajityypin päälle ovatkin rakennettuja.

Lovecraft äkäisenä

Pelaaja liikkuu kenttä kerrallaan eteenpäin Arkhamin kartalla. Jokainen kenttä on käytännössä pieni skenaario, jossa tulee vastaan erilaisia Cthulhu mythos -öttiäisiä, joita sitten pistetään vastapalloon niin hyvin kuin vain kyetään. Hirviöitä ilmestyy niin portaaleista kuin Cthulhun patsaista koko ajan lisää, joten harvennusta kannattaa tehdä rivakasti, ettei vihollismassat vyöry Teslan yli.

Löysin pienen epäkohdan pelatessani viimeistä kierrosta vaikeimmalla vaikeustasolla. Pelissä saa säädettyä vihollisten maksimäärän yhtä aikaa ruudulla. Eräässä kentässä tuli aivan hemmetisti vihollisia, siis niin paljon ettei oikeastaan missään pystynyt liikkumaan, eikä niitä vain saanut tapettua tarpeeksi nopeasti. Asetuksista voi säätää maksimimäärän todella matalalle, jonka jälkeen tehtävä oli aivan helppo nakki. Vihollisten maksimimäärä ei vaikuttanut siis vihollisten vaikeuteen millään tavalla, joka tuntui hassulta. Olisi tuntunut luonnolliselta, että mitä enemmän vihollisia on ruudulla, niin sitä heikompia ne olisivat ja toisin päin.

Apunaan siivoustyössä Teslalla on käytössä perinteisiä tuliaseita kuten revolvereita, tommy gun, haulikko ja niin edelleen, mutta pelin edetessä mukaan tulevat erilaiset Teslan kehittämät sähköaseet ja myös gauss-pyssyt. Tesla voi myös teleportata pieniä matkoja, joten hän voi näin välttää pieniä vihollisrykelmiä tai mennä esteiden yli.

Sekundääriset aseet ovat myös hyvin käteviä silloin jos Tesla on saarrettuna, sillä usein ne toimivat jonkinlaisina pieninä pelastuksina, jos pelihahmo oli joutunut pahasti vihollisten ympäröimäksi. Näitäkin on lukuisia erilaisia löydettäväksi.

Yksi asia mistä en niin tykännyt, oli että Tesla ottaa aina uuden aseen kun sen päältä kävelee ruudulla. Hyvä ase saattoi tässä hötäkässä helposti vaihtua huonompaan ja koko homma mennä pilalle sen takia. Normaalisti pelatessa nämä pystyi toki helposti kiertämään, mutta pelin loppupuolella ruudulla saattoi olla, sanotaanko aikamoisia ilotulituksia, jolloin käytännössä mitään ei voinut nähdä ja helposti saattoi mennä aseiden yli. Olisin toivonut siis että aseet napattaisiin käyttöön erillisellä painalluksella.

Teslalla on myös käytössään isokokoinen steampunk-mech, joka kestää aina jonkin aikaa kunnes se tuhoutuu. Sen jälkeen kentältä pitää kerätä mechin palaset takaisin, jonka jälkeen sen voi taas aktivoida hetkeksi. Mechissä ollessa Tesla on vahingoittumaton ja tekee muutenkin aika kovasti vahinkoa vihollisille.

Mythoksen kauhujen eliminointi nostaa pikkuhiljaa Teslan kokemuspisteitä, joiden noustessa tarpeeksi hän saa yhden tason, jonka jälkeen voi valita yhden kahdesta kyvystä. Tämä mekaniikka muistuttaa hyvin paljon klassista 10tonsin peliä Crimsonlandsia. Mikään kyky ei varsinaisesti ole turha, mutta osa on huomattavasti parempia kuin muut ja myös eeppisen tason kykyjä voi silloin tällöin saada, jos on oikein onnekas. Isoja vihollislaumoja tuhoamalla saattaa saada myös kykyjä bonuksena.

Kyvyt ovat kuitenkin sidottu aina silloiseen tehtävään, eikä Teslan kehittyminen kanna seuraaviin tehtäviin. Sitä varten on omat mekaniikat.

Kristallit eetterissä

Kun Tesla on lanannut tietyn tyyppistä vihollista tarpeeksi monta kertaa, hän saa kasvatettua vahinkoa sitä vastaan. Vahinkobonukset kasvavat koko ajan peliä pelatessa, joten pikkuhiljaa sinnikkäästi vihollisia tappaen ne alkavat myös kuolla helpommin.

Toinen pysyvä bonus on aether crystalleilla ostettavat päivitykset Teslan kykyihin. Kyvyt lisäävät esimerkiksi mechin käyttöaikaa, teleporttauksien määrää, leveloidessa ilmestyvien kykyvalintojen uudelleensekoitusta ja niin edelleen. Nämä pysyvät päivitykset ovat erittäin tärkeitä pelin loppupuolella, jossa vihollisetkin ovat paljon äkäisempiä ja vaarallisempia.

Kristalleja voi hankkia useammalla eri tavalla. Yksi tapa miten niitä jatkuvasti pikkuhiljaa tippuu, on yksinkertaisesti kasvattaa vihollisten vahinkobonuksia. Vaikeammilla vaikeustasoilla kristalleja ilmestyy myös kenttiin, joista niitä voi kerätä.

Hauskin tapa niiden keräämiseen on kuitenkin päivittäiset haasteet, joita nimensä mukaisesti ilmestyy aina yksi per päivä. Haasteet vaihtelevat hyvin paljon, ne voivat olla esimerkiksi kerätä tietty määrä power-uppeja, tappaa tiettyä vihollistyyppiä tarvittava määrä, käyttää mechin törmäyshyökkäystä ja niin edelleen. Päivittäiset haasteet lisäävät hieman tarvetta pelata peliä muulla tavalla kuin ehkä normaalisti sitä pelaisi.

Kauhistuttavan hauskaa

Tesla vs Lovecraft on visuaalisesti ehkäpä tähän asti hienoin 10tons-peli. Grafiikka on paljon yksityiskohtaisempaa jos verrataan vaikkapa vähän aikaa sitten arvostelemaani JYDGEEN. Musiikit eivät ole ehkä ihan yhtä tarttuvat kuin aiemmin, mutta ne sopivat hyvin peliin ja luovat mukavasti tunnelmaa. Äänimaailma aseiden paukahteluineen ja hirviöiden mölinöineen on myös kunnossa.

Pelissä on pelattavana myös survival-pelimuoto, joka oli kuitenkin mielestäni todella tylsä, ja paria testailua lukuun ottamatta jäi kokonaan vaille peluuta. Mukana oleva co-op-pelimuoto tuntui myös hieman sekavalta, osittain jo sen takia, että pelissä tapahtuu niin paljon ja niin nopeasti, että toinen pelaaja tuntui sotkevan pakkaa aivan liian pahasti. Mutta co-op on myös mukana, jos joku sellaista kaipailee.

Mielestäni Tesla vs Lovecraft on kuitenkin ehdottomasti paras 10tonsin top-down shooter-peli ja aivan hemmetin addiktoiva. Yleensä olen pelannut vastaavia pelejä aina pari erää korkeintaan, mutta Teslan kanssa saatoin unohtaa itseni pelin sisälle useammaksi tunniksi tai pidemmäksikin aikaa kerrallaan.

Pelissä pikkuhiljaa kehittyvät vahinkobonukset ja aether crystaleilla ostettavat ominaisuudet ovat hyvin toteutettu, kun taas kenttäkohtaiset kykynostot ja satunnaisesti ilmestyvät aseet ja power-upit pitävät jokaisen erän uniikkina kokemuksena.

Jos pelin kaikki kolme vaikeustasoa haluaa kahlata läpi, vierähtää siihen tovi. Itsellä siihen kului noin viisitoista tuntia. Konsoliversiot julkaistaan vähän myöhemmin.

Tesla vs Lovecraft
10tons

Genre: Räiskintä / Top-down shooter
Ikäraja: 12
10tons
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Pelattu: Kaikki vaikeustasot läpi, noin 15 tunnissa.


LISÄÄ JUTTUJA:

Paulo Coelho vakooja kirja matkalukemista matkakirja mata hari naisvakooja kuolemantuomio Linnavuoren Tuuli