Esimehustelu: Project Zomboid

17.01.2016

Kuolleet ovat nousseet jälleen mullan alta ja ovat levottomia. Nousun toimittajan on tullut aika kaivaa haulikko kaapin ylähyllyltä, öljytä kirves ja lähteä koluamaan naapureiden taloja hyödyllisten tarveaineiden ja ruuan toivossa. Tämä on Project Zomboid.

Joukkorahoituksista on tullut oikea 2010-luvun ilmiö. Saman ajan henkeen kuuluvat myös kaikenlaiset selviytymispelit sekä zombiet. Tässä tapauksessa kyse on joukkorahoitetuista zombieista. Se on mahdollistanut erinomaisten indie-pelien kehityksen, kuten The Indie Stonen kehittämän Project Zomboidin.

Zombieteemaisten tai zombienkaltaisten hirviöiden täyttämien selviytymispelien tulvaa ei mitenkään voi lähteä kiistämään: DayZ, Sonyn H1Z1, Rust ja niin edelleen. Ovatpa erillisenä pelattavat zombiemoodit päätyneet useiden pelin ylimääräisiksi pelimoodeiksikin, kuten vaikkapa Call of Duty: Black Ops -pelissä.

Tarjontaa siis alkaa olla yksinkertaisesti jo aivan liikaa, ja pelit kopioivat toinen toisiaan. Mitta alkaa täyttyä ja aihepiiri valua jo ulos korvista. Tästä syystä oli mieluisa yllätys huomata, että vuosia sitten muutamalla dollarilla rahoittamani Project Zomboid oli kehittynyt hiljakseen taustalla ja tarjosi vielä keskeneräisenäkin hieman totutusta erilaista zombieselviytymistä. Huomatkaa tosin, ettei allekirjoittanut ole kuitenkaan vihkiytynyt kyseiseen genreen, jo yllämainitun aihepiirin ulos korvista tulemisen johdosta, joten osa Zomboidin ominaisuuksistakin voi muista peleistä löytyä.

Sinäkin kuolet

Pelihahmonsa voi luoda useista erilaisista arkkityypeistä, tai valita kaikki tämän kyvyt ja haitat itse. Hahmo ja hänen roolinsa onkin hyvä miettiä loppuun asti huolella. Pyssyillä ei juuri ole iloa ammuskella, jos ei osaa tähdätä, eikä toisaalta asioiden tekeminen onnistu, jos ei hallitse jotain käytännön taitoja, kuten vaikkapa maanviljelyä tai puusepäntyötä.

Project Zomboid

Se tunne, kun zombielauma vyöryy kohti ja minulla on vain paistinpannu.

Hahmot kehittyvät RPG-pelien tapaan pikkuhiljaa käyttämällä kykyjään ja keräämällä kokemuspisteitä, jonka jälkeen taitoja voi nostaa aina tasolta toiselle. Joitakin taitoja ja niiden kertymistä voi nopeuttaa myös lukemalla aihetta käsitteleviä kirjoja, mutta kehittyminen on silti melko hidasta, joten sujuvan lähdön saadakseen hahmo on järkevintä suunnitella huolella.

Kylmä alku heittää pelaajaan seisomaan epidemiasta selviytyneen kenkiin. Pelaaja aloittaa jostakin aloituspisteestä, joita on ripoteltu pitkin karttaa. Mukana on ehkä vähän muonavaroja, mahdollisesti jotain hahmon edelliseen ammattitoimeen liittyvää tavaraa eikä juuri muuta. Tässä vaiheessa on jo luultavasti todennäköistä, että zombeja pyörii aivan lähistöllä.

Ensikertalainen häkeltyy tekemisen mahdollisuuksista nopeasti, eikä tiedä mistä aloittaa. Ei hätää, sinä kuolet. Monta kertaa. Se kannattaa hyväksyä heti alkuun, eikä lannistua alussa kaikista vastoinkäymisistä, joita tulee vastaan, sillä peli on erittäin vaikea sen takia. Kuoleman jälkeen voi tehdä uuden hahmon ja palata takaisin samaan pelimaailmaan, sillä se säilyy. Sen jälkeen voi etsiä vaikkapa kuolleen hahmonsa ja hakea siltä menettämänsä varusteet takaisin, jos niin haluaa.

Zomboid pyrkii oleman realistinen monelta osin. Yksi realismin lähtökohdista on myös loukkaantumisten ja haavojen mallintaminen. Ensiapu ja oikeanlainen hoito on tärkeää selviytyjän terveyden kannalta, sillä hoitamattomat haavat tulehtuvat ja murtuneet luut paranevat hitaasti. Foorumeilla peliä onkin humoristisesti tokaistu murtuneiden jalkojen simulaattoriksi, sillä sellaisen vamman parantelu kestää pitkän tovin ja auta armias, jos satut joutumaan zombielauman keskelle murtumiesi kanssa…

Ai niin, sanomattakin on selvää, että puremia kannattaa myös vältellä. Zombifikaatio on sellainen tila, joka tarttuu pureman välityksellä, eikä siihen ole olemassa mitään parannusta. Elävät kuolleet – vaikka hyvin ystävällisiä ja lähelle tulevia ovatkin – kannattaa siis pitää vähintään käsivarren mitan päässä itsestään, tai vielä mieluummin kirveenmitan päässä. Taistelu ei välttämättä aina ole kuitenkaan järkevin ratkaisu, vaan joskus kannattaa vain juosta niin kovasti kuin kintuistaan pääsee.

Sims zombeilla

Selviytymistä ajatellen on tärkeää järjestää asiat niin, ettei resursseista tule missään vaiheessa pula. Ihmisille suotuisaa elämää ajatellen se on tietysti ne perustarpeet: ruoka, juoma ja lepo. Sopivan turvapaikan löytäminen onkin helpommin sanottu kuin tehty.

Project ZomboidRuoka löytää alkuun yksinkertaisesti koluamalla muiden ihmisten asuntoja, jääkaapit kun ovat täynnä kaikenlaista ravinnoksi kelpaavaa. Purkkiruoka kannattaa hamstrata mukaan ja viedä turvapaikkaan talteen. Vettä tulee hanoista, ainakin jonkin aikaa. Siinä vaiheessa, kun kello on pyörinyt pelin aikaa muutaman kuukauden sähköt ja vesi nimittäin lakkaavat toimimasta. Eiväthän ne ilman huoltoa ikuisesti voisi toimiakaan. Tämän jälkeen jääkaapeissa olevat tuoreet ruoka-aineet alkavatkin pilaantua eikä vettä enää saa hanoista.

Ruuansaantiin ratkaisuksi muodostuvat muutamat opittavat kyvyt, kuten maanviljely ja ansoilla metsästäminen. Molemmat vaativat paljon aikaa oppia kunnolla ja käyttää. Metsästyksen jaloa taitoa en missään vaiheessa ehtinyt opetella hahmollani, mutta maanviljelyllä nousin oman kaupunkini kruunaamattomaksi perunakuninkaaksi. Toisaalta jatkuva raakojen perunoiden popsiminen alkoi jo pikkuhiljaa vaikuttaa hahmoni mielenterveyteen ja jouduinkin jatkuvasti käymään lääkekaapillani popsimassa masennuslääkkeitä. Yksipuoleinen ravinto ei siis ole pidemmän päälle hyväksi.

Sadevettä voi kerätä rakentamalla sitä varten erillisiä altaita. Vesi pitää kuitenkin keittää ennen kuin se on juomakelpoista, ellei halua pelihahmon sairastuvan ja voivan pahoin, sillä kaikenlaisia tautejakin on liikenteessä. Jos löytää kaivon, sekin on hyvä lähde tuoreelle vedelle, mutta niitä ei juuri vastaan tule.

Yksi äärimmäisen hyödyllinen kyky ovat puusepäntaidot, joiden avulla voi rakentaa itselleen vaikka mitä. Kaikenlaiset esteet ja huonekalut tulevat ensimmäisenä mieleen. Rakensimme itse ison seinän tukeista tukikohtamme ympärille, joka valmistuttuaan piti elävät kuolleet melko hyvin loitolla. Aikaa siihen kyllä vierähti paljon. Kaikenlaisia viritelmiä voi siis suunnitella, kunhan vaan aikaa riittää, eivätkä hahmot ehdi kuolla nälkään, janoon tai zombien puremiin.

They’re coming to get you Barbara!

Graafisesti peli edustaa uusretroa tyyliä, jossa pohjalla on kyllä ihan aito 3D-moottori, mutta kaikki graafiset elementit on piirretty sillä tavalla, että ne näyttävät siltä kuin olisivat pikseligrafiikkalla tehtyjä spritejä. Tämä ratkaisu toimii omaan makuuni ihan hyvin ja jättää varaa myös mielikuvitukselle.

Kuvakulma on jostakin kumman syystä kuitenkin lukittu yhteen isometriseen näkymään. Sitä voi kyllä zoomata ulos- ja sisäänpäin, mikä on elintärkeää etenkin isompia laumoja väistellessä ja taistelussa. Kuvakulmaa ei kuitenkaan jostain syystä pysty vaihtamaan. Se olisi ollut joissakin tapauksissa ihan hyödyllinen toiminnallisuus, mutta kyllä tuon puutteen kanssa oppii elämään.

Project ZomboidÄänimaailma pelissä on myös tehty melko hienosti ja peli sisältää paljon taustalla kuuluvia, ja jokseenkin pysäyttäviä, ääniä; kirkumisia, koirien haukuntaa, helikoptereiden ääniä ja pyssyjen pauketta. Kaikenlainen mekkala merkitsee yleensä myös sitä, että lähistöllä olevat zombiet kuulevat sen ja lähtevät liikkumaan äänen aiheuttajaa kohti. Tämän massavaelluksen seurauksena voi helposti joutua itsekin vaikeuksiin. Myös äänimaailma on kolmiulotteisesti mallinnettu, joten tilaäänet tuovat oman osansa tunnelmaan. Musiikki on sekin tunnelmallista, vaikka alkaa melko pian toistaa itseään.

Ottaen huomioon pelin aihepiirin, se on melko siivo, eikä siinä missään vaiheessa varsinaisesti mässäillä ruumiinkappaleilla ja sisäelimillä. Verta toki näkyy, paikoin meininki voi myös äityä melko hurmeiseksi, mutta mihinkään varsinaisiin mauttomuuksiin ei missään vaiheessa mennä. Ei tämä lapsille suunnattu peli tietenkään ole, mutta selkeästi veri- ja sisäelinorgiat eivät kuulu pelin agendaan. Huomio pelissä onkin enemmän sillä selviytymisellä ja maailmanlopun tunnelmalla, kuin puhtaalla zombielahtauksella.

Alussa on melkoinen oppimiskynnys ennen kuin tajuaa, mitä asioita ja miten ne pitää tehdä. Käyttöliittymän sisäistämisessä kestää myös hetken. Peli tarjoaa mahdollisuuden pelata erilaisia skenaarioita ja haasteita yksin, näitä en edes ole vielä kokeillut, sillä sinun ei ole pakko olla yksin! Kyllä, voit kuolla myös kaverisi kanssa ja joutua zombien ruuaksi, mikäpäs sen hauskempaa? Moninpelaaminen tuntemattomien ja tuttujen kanssa onnistuu internetin välityksellä ja joskus yhteen hiileen puhaltaminen saattaa jopa toimia hetken aikaa. Suosittelen kokeilemaan.

Project Zomboid ei ole vielä lähelläkään valmis, jotkut asiat siinä tuntuvat hieman liian työläiltä, ja jotkut ovat ihan selkeästi kesken. Sitä kuitenkin kehitetään koko ajan ja uudet versiot lisäävät aina uusia ominaisuuksia ja korjaavat entisiä. Peliä voikin siis suositella zombiepeleistä ja tukikohtien rakentelusta pitäville, joita ei haittaa pieni keskeneräisyys tai se, että pelissä on etenkin alkuun lievä oppimiskynnys.




LISÄÄ JUTTUJA:

Project Zomboid La Traviata Tuntematon sotilas