Nousu mukana Yösyöttö-elokuvan kulisseissa

Helsingin Vuosaaressa sijaitseva Mustasaaren leikkipuisto on täynnä hälinää. Isolla aidatulla puistoalueella kuvataan parhaillaan Eve Hietamiehen Yösyöttö-kirjaan perustuvan elokuvan ulkokohtausta. Puiston edustalla nököttää maskeerausbussi, josta astuu juuri ulos yksi näyttelijöistä, Pihla Viitala, turbaani kietaistuna päähän.

Aurinkoisella leikkikentällä vilistää kuvausryhmän, avustajien ja näyttelijöiden lisäksi iso joukko lapsia, jotka ovat tulleet kuvauksiin taustanäyttelijöiksi.

Tavoitan kirjailija Eve Hietamiehen seuraamasta kuvauksia kahvimuki kourassaan. Hyväntuulinen nainen kertoo olevansa elokuvasta hyvin innoissaan. Idea kirjaan lähti hänen mukaansa oman elämän kokemuksesta.

– Vuosia sitten olin oman vauvani kanssa muskarissa. Siellä istuttiin ringissä ja jammailtiin lastenlauluja. Laulettiin pieniä kultakaloja, hyssyteltiin ja lässytettiin.

Suoraan vastapäätä istui mies pienen vauvansa kanssa, ja tämän silmistä näkyi loistavan silkka pakokauhu. Mies tuntui olevan aivan järkyttynyt koko touhusta.

– Selkeästi miehen mielestä se oli akkamaisinta, mitä se oli ikinä tehnyt. Muskarin jälkeen kun kaikki äidit alkoivat imettää, mies suorastaan ryntäsi pois paikalta, hän nauraa.

Idea kirjasta alkoi kypsyä, mutta valmistumisenkin jälkeen se makasi vielä hyvän tovin pöytälaatikossa.

– Pidin sitä huonona, ajattelin että nehän kustantamossa nauravat minut ulos, jos tämän siellä näytän.

Filmiryhmän maskibussina toimi vanha kirjastoauto.

Filmiryhmän maskibussina toimi vanha kirjastoauto.

 

Lopulta kirja päätyi kustantamoon, ja siitä tuli menestys. Hän ei miettinyt kahta kertaa, kun häneltä tiedusteltiin, voisiko kirjaan pohjautuen tehdä myös elokuvan.

– Kiinnostuin heti. Ja erityisen tyytyväinen olin, kuin kuulin Antti Pasasen (Petteri Summanen) ja Enni Saarisen (Marja Salon) hahmojen näyttelijät. Tuli heti sellainen olo, että vihdoin sain näille kasvot.

Hietamiehen mukaan tuntui hyvältä, että muutkin näyttelijät vastasivat ulkoisesti hyvin pitkälti sitä, mitä he ovat kirjassakin. Muutoin tapahtumat saattavat hieman poiketa kirjan tarinasta. Elokuva on kuitenkin kuvattu alkuperäisiä tapahtumia sekä sen hahmoja kunnioittaen. Hän itse ei juuri ole mukana elokuvan valmistuksessa, vaan on vieraillut kuvauksissa pari kertaa.

Elokuvassa tarvittiin runsaasti etenkin leikki-ikäisiä avustajia.

Elokuvassa tarvittiin runsaasti etenkin leikki-ikäisiä avustajia.

 

Kirjan kahden ensimmäisen osan faneille hänellä on ilouutisia.

– Sarjan kolmas ja samalla viimeinen osa ilmestyy maaliskuussa. Ihan sama mitä tein, niin Pasanen tunki aina jostain siihen väliin. Oli pakko nähdä, mitä sille äijälle tapahtuu ja kirjoittaa tarina loppuun.

Kiehtova ja mielenkiintoinen draamakomedia

Paikalla on myös Riia Kataja ihan omana itsenään, koska tänään ei kuvata kohtauksia, joissa hän olisi mukana. Riia nähdään elokuvassa Antti Pasasen vaimona, Paavon äitinä, Piana.

– Mielestäni elokuva on raikas ja erilainen, mutta laittaa mietityttämään, Kataja lataa ja jatkaa:

– Naurettaisiinko me, jos jostain yksinhuoltajaäidistä tehtäisiin elokuvaa, missä se hölmöilee sormi suussa. Elokuvasta saa ajattelemisen aihetta. Perheen hylkääminen aiheena on valtavan suuri ja tietenkin vaikea, enkä itse näyttelijänä edes yritä hakea tähän samaistumispintaa.

Seuraavaan kohtaukseen valmistautuva, Antti Pasasta tähdittävä Petteri Summanen tuumaa elokuvan olevan erittäin mielenkiintoinen ”draamakomediallinen viritys”.

– En ole itse minkään räkäkomedian ystävä. Minusta aina olisi hyvä olla edes jonkinlainen todellisuuteen juurtuva peruspohja, kuten tässäkin nyt on.

Elokuvan aihe on Summasen mielestä hyvin tuore ja kiehtova. Hän kokee pystyvänsä tuomaan rooliinsa jotain aspekteja itsestään, ja myös aiemmista komediarooleistaan. Kirjaa hän ei vielä ole lukenut, vaan aikomuksena on lukea se heti kuvausten päätyttyä.

– Kiinnostaa kyllä kovasti, mutta koen että on parempi etten tiedä kirjan tapahtumista ennen kuin elokuva on purkissa.

Haastavaksi tämän elokuvan teossa hän mainitsee lapset.

– Ainahan se on oma lukunsa, jos kuvataan lapsia tai eläimiä. Jos lapsella on vaikka nälkä, niin sitten sillä on nälkä ja asialle on jotain tehtävä, heti.

Antin naapurin poliisimies Ilkka Reposen (Niko Saarela) vaimoa, Annaa esittävä Marjaana Maijala on haastavista osuuksista samoilla linjoilla.

– Lapset ja heidän tunnetilansa ovat tietenkin melkoisen vaikeita hallita.

Hän kertoo olleensa erittäin kiinnostunut roolista heti ja kokee elokuvan olevan uudenlainen näkemys vanhemmuuteen. Omaan roolihahmonsa hän kokee saavansa otteen hyvin.

– Minun on helppo samaistua Annaan ja ottaa rooliin vaikutteita omasta elämästäni, olen itsekin pienten lasten äiti.

Marja Pyykkö antaa viimehetken ohjeistusta.

Marja Pyykkö antaa viime hetken ohjeistusta.

 

Haastavuutena kohtausten karsiminen

Ohjaaja Marja Pyykkö komentaa lapsia siirtymään sivummalle. – Nyt menette tuohon suuntaan, tässä kuvataan ihan kohta.

Lapsilauma säntää kiljuen kohti leikkitelineitä, puikkelehtien ääni- ja kameramiesten välistä.

Pyykkö kertoo tarttuneensa kirjaan lomamatkalla, ja tajunneensa heti että tässä on nyt jotain. Tämän jälkeen kirjan lukivat vielä hänen miehensä sekä anoppinsa, ja kun heidänkin mielestä kirja oli poikkeuksellisen hyvä, kiikutti Marja kirjan tuotantoyhtiön pöydälle ja käski lukea.

– Solar Filmsillä kirjasta tykättiin heti, ja myös kirjailija oli varauksetta mukana ajatuksessa.

Hänen mukaansa näyttelijävalinnat ovat osuneet nappiin, ja elokuvasta on käytännössä iso osa jo tehtynä kun mukaan on saatu hyvät näyttelijät. Kuvaukset ovat sujuneet hänen mukaansa hyvin, ohjaajan kantilta suurimpana haasteena ovat olleet lapset.

– Mielestäni tarina on hyvä. Siinä on niin vahvoja ja todellisia havaintoja, ja hahmoihin on helppo samaistua. Elokuva kuvaa hienosti Antin kasvua miehestä isäksi, kun hän taistelee sekä omia että ympäristön odotuksia vastaan, Pyykkö tiivistää.

Elokuvan käsikirjoittanut Marko Leino on samoilla linjoilla Pyykön kanssa, halu lähteä mukaan tekemään elokuvaa heräsi heti kun hän oli saanut kirjan luettua.

– Mielestäni kaikkein vaikeinta on karsinta. En tiedä, olisikohan tv-formaattiin ollut helpompi soveltaa tämänkaltaista tarinaa, jossa esimerkiksi sivuhahmoja on valtavan paljon.

Hänen mielestään on äärimmäisen haastavaa pohtia, mitä osioita voi muuttaa, mitä kohtauksia ja mitä hahmoja poistaa. Kaikkea ei kuitenkaan voi säilyttää, koska elementtejä olisi liikaa.

– Elokuva on vähän enemmän Pasasen show kuin alkuperäinen tarina. Ja eihän elokuvaa tietenkään pysty, eikä edes kannata tehdä täsmälleen samanlaiseksi kuin kirja.

Kuvauspaikat ovat hänen mukaansa löytyneet suhteellisen helposti. Suurin osa kuvauksista käydään pääkaupunkiseudulla, mutta yksi kuvauspäivä tehdään myös Espanjassa.

Kuvaukset tulevat jatkumaan vielä tammi-helmikuun vaihteessa, jolloin Nousu pääsee jälleen kurkistamaan toiseen kuvauspäivään. Muissa rooleissa nähdään muiden muassa Hannele Lauri, Anna-Maija Tuokko, Aada KukkonenUlla Tapaninen, Kimmo Taavila, Santeri Helinheimo-Mäntylä sekä Juha Muje. Keskeisessä osassa olevien lasten – esimerkiksi Paavon ja Tertun – osissa nähdään useita eri henkilöitä.

Pihlajan, Paavon ja Antin leikkipuistokohtauksen kuvaus käynnissä.

Pihlajan, Paavon ja Antin leikkipuistokohtauksen kuvaus käynnissä.

 




LISÄÄ JUTTUJA:

Mikko Joensuu Mario Kart 8 Deluxe