Neon Chrome

Verta, kromia ja isoja aseita

Vuonna 2003 julkaistiin nykyään jo jonkinlaista kulttimainetta nauttiva Crimsonlands. Suomalaisen 10Tons Entertainmentin kehittämä top-down areenaräiskintä oli äärimmäisen viihdyttävä kaikessa yksinkertaisuudessaan. Crimsonland sai uusintajulkaisun vuonna 2014 ja nyt 10tons palaa juurilleen julkaistessaan uusimman pelinsä Neon Chromen, joka sekoittaa pakkaa lisäämällä perinteiseen top-down shooter meininkiin rogue-like-elementtejä dystooppisessa cyberpunk maailmassa.

Kaukana tulevaisuudessa Neon Corp on suuri virtuaalimaailmoihin ja järjestelmiin keskittynyt korporaatio. Yrityksen johtoon valitaan neljän vuoden välein uusi työnjohtaja, joka kytketään virtuaalisesti valvomaan kaikkia rakennuksia. Tätä kautta johtaja pystyy hallitsemaan rakennusta täydellisesti ja valvomaan kaikkia tapahtumia. Peli sijoittuu Arcology -nimiseen massiiviseen rakennukseen, jossa tarkoituksena on taistella tie läpi rakennuksen ja päästä sulttaaniksi sulttaanin paikalle niin sanoakseni.

Neon Chrome

Pelataanko erä bilistä?

Pelaaja käyttää hyväkseen virtuaalista linkkiä ja siirtää tietoisuutensa toiseen ruumiiseen oman ollessa kytkettynä tietokoneeseen. Valittavaksi tulee satunnaisesti kolme neljästä hahmoluokasta, joita ovat hakkeri, korporaation sotilas, salamurhaaja ja techie eli jonkinmoinen tekniikkafriikki. Jokaisella näistä on omat vahvuutensa, heikkoutensa ja erikoisominaisuutensa. Aseet niin ikään annetaan hahmoille satunnaisesti alkuun jo löydetyistä asetyypeistä.

Hahmolla pyritään pääsemään mahdollisimman pitkälle Arcologyssa ja hahmon kuollessa, joutuu aina aloittamaan kyseisen kerroksen alusta. Kuolemien välissä voi keräämänsä rahat käyttää kykyjen kehittämiseen ja seuraavalle hahmolle voi ostaa valmiiksi jonkin tietyn aseen tai kyvyn. Kentät ovat rogue-like tyyliin satunnaisesti generoituja, lukuun ottamatta erikoiskenttiä, joihin voi päästä normaaleista tasoista löytämällä oikeantyyppisen hissin.

Neon Chrome

Siellä se overseer odottelee, vanha mulkero.

Pientä vaihtelun puutetta

Graafisesti peli on melko simppeli, mutta riittävän näyttävä ja värikäs omalle genrelleen. Eniten vaivaamaan kuitenkin jää vaihtelun puute. Kaikki kentät ja viholliset näyttävät alusta loppuun pieniä värieroja lukuun ottamatta lähes samalle. Toki cyberpunk-maailmassa ja ison korporaation hallinnoimassa rakennuksessa kaiken olettaakin olevan tietyllä tavalla kliinistä, mutta jotain vaihtelua olisi toivonut. Värimaailma ja jopa musiikkikin on nykytrendin mukaisesti retrohenkisen futuristista. Pelin soundtrack oli varsin miellyttävää kuunneltavaa, synth wavea, mutta senkin olisi toivonut koostuvan useammista kappaleista.

Vaihtelun puute vaivaa peliä muillakin osin. Vaikka peli on monin osin satunnaisesti generoitu, tulee kyllästyminen vastaan aika nopeasti. Joka kuoleman jälkeen on vastassa samat vastustajat ja samat tehtävät kerroksissa, vaikkakin ehkä hieman eri järjestyksessä.

Neon Chrome

Holy hand grenade!

Pelin vaikeusaste ei ole säädettävissä ja huomasin ainakin omalla kohdalla, että hermo paloi hyvinkin äkkiä kun kuolin kerroksen viimeisessä kentässä johonkin typerään mokaan. Grindaus on siis tosiasia tässäkin pelissä. Toistamalla samoja kenttiä saa korotettua ominaisuuksiaan tarpeeksi, että pärjää pidemmälle.

Kuolema tulee äkkiä

Pelimekaniikka on ihan hyvin toteutettu. Vihollisia voi piileskellä varjoissa, nakata kranaatin nurkan takaa tai napata vaikka raidetykin ja lasketella viholliset lakoon seinien läpi, joten jokainen varmasti löytää itselleen sopivan pelityylin. Itselleni se oli hiiviskely ja raidetykki, sillä hektisemmissä taisteluissa aseilla osuminen on välillä todella hankalaa ja kuolema tulee äkkiä, kun ohjus läsähtää naamaan. Kun pelin on kertaalleen läpäissyt vaikeustaso nousee ja pelin voi aloittaa alusta jo keräämillään kyvyillä ja aseilla. Käytännössä peliä voi siis jatkaa lähes loputtomiin, jos siltä tuntuu, joskaan mitään uutta se ei sinällään tarjoa ensimmäisen pelikerran jälkeen.

Mainittavina lisäominaisuuksina pelistä löytyy paikallinen co-op-moodi, joka varmasti nostaa pelin hauskuuden toiseen potenssiin, kun miettiin millaista kaaosta peli on välillä yksinkin pelatessa. Itse valitettavasti en moninpeliä päässyt testaamaan.

Neon Chrome

Peliin modattu gauss minigun putsaa käytäviä tehokkaasti.

Olisin toki toivonut online mahdollisuutta, koska nykyään harvemmin lähdetään fyysisesti kaverin luo pelailemaan. Lisäksi pelissä on sisäänrakennettu modausmahdollisuus. Modeja ei vielä kovin useaa steam workshopista löytynyt, mutta ajan myötä se varmasti täyttyy mielenkiintoisista luomuksista ja se jos mikä antaa pelille lisäarvoa ja elinaikaa.

Kokonaisuutena Neon Chrome on hintaisekseen peliksi ihan viihdyttävä ja varmasti genren faneille hyvä sijoitus. Eniten jäi kuitenkin vaivaamaan pelin hienoinen monotoonisuus. Sisältöä olisi kaivannut hieman enemmän ja erityisesti lisää vaihtelua kenttiin, vihollisiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Tästä huolimatta peli koukuttaa, vaikka välillä olikin lähellä että näppäimistö lentää ikkunasta ja nyrkki menee näytöstä läpi. Haastetta pelistä ei siis ainakaan puutu ja genren kokeneemmat konkarit ovat varmasti kuin kotonaan. Todennäköisesti palaan vielä itsekin pelin pariin, kunhan modeja alkaa ilmestyä ja saan jonkun pelikaverin jonka kanssa testata moninpeliä.


Genre:
Ikäraja: 3
Testattu:
Saatavilla:
Pelattu:


LISÄÄ JUTTUJA:

Autiotalossa Mad Tea Party Hexvessel When we are death