Myrsky – Lavan täydeltä taikavoimaa ja teknologiaa

Digitaaliset hahmot nousevat näyttelijöiden rinnalla lavalle The Royal Shakespeare Companyn uudessa versiossa Shakespearen näytelmästä Myrsky. Näytelmä on taltioitu ja se esitettiin Suomessa elokuvateattereissa 27. maaliskuuta osana Finnkinon Event Cinema -esityksiä.

Kaukaiselle saarelle karkotettu mies odottaa pettureitaan. Harjoittamalla magiikkaa ja hallitsemalla luonnonvoimia hän nostattaa myrskyn. Vihollisten laiva haaksirikkoutuu saarelle, jossa mikään ei ole sitä miltä näyttää. Tästä alkaa Shakespearen näytelmä Myrsky. Näytelmä on kertomus rakkaudesta ja kostosta ja sen teemoina on tunnistettavissa valloittaminen ja vapauden kaipuu. Taikavoimat kietoutuvat tiiviisti kaikkiin saaren tapahtumiin.

Nykytekniikka astuu teatterilavalle

Prospero, Ariel ja avatar Ariel

Myrskyä voi pitää Shakespearen maagisimpana näytelmänä. Tämän taikuuden The Royal Shakespeare Company (The RSC) tahtoi tuoda lavalle ihan uudella tavalla Shakespearen kuoleman 400-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. He halusivat tarjota uusia elämyksiä ja lähtivät hyödyntämään uutta digitaalista tekniikkaa teatterissa ja lopputuloksena on taianomainen esitys, jolla luodaan uutta teatterihistoriaa.

Ennen varsinaisen näytelmän alkua kerrottiin hieman uudesta ideasta ja näytelmässä käytetystä tekniikasta. Näytelmässä tämä tekniikka näkyy etenkin tuulenhengen Arielin roolissa. Roolipuku sisältää sensoreita, jotka tunnistavat näyttelijän liikkeet ja tietokoneella luodaan reaaliajassa avatar – digitaalinen Ariel lavalle. Samantyyppistä tekniikkaa on aiemmin hyödynnetty muun muassa videopeleissä ja elokuvissa. Onnistuakseen live-esityksessä teatterissa, tämä vaati pitkän kehittelytyön yhteistyössä The RSC teatterin, Intelin ja The Imaginarium Studion kesken. Katsojan nähdessä sekä näyttelijän, että tämän avarataren lavalla samanaikaisesti, tarjotaan katsojalle uuden teknologian mahdollistamia upeita visuaalisia elämyksiä klassisessa teatterinäytelmässä.

Myös osa lavastuksesta ja taustakuvista on tehty hyödyntämällä samaa tekniikkaa ja ne täydentävät perinteistä lavastusta. Kaikki nämä visuaaliset efektit ovat näyttäviä ja mieleenpainuvia. Tämän korkean teknologian liittäminen osaksi Shakespearen näytelmää tekee kokemuksesta ainutlaatuisen spektaakkelin

Teatterielämys valkokankaalta

The Royal Shakespeare Companyn teatteriesitys on kuvattu Stratford upon Avonissa 11. tammikuuta 2017 ja se lähti maailmanlaajuiseen levitykseen elokuvasaleihin maaliskuussa. Suomessa ainutkertainen tilaisuus nähdä tämä näytelmä oli maaliskuun lopussa Finnkinon saleissa.

Prospero hallitsee saarta taikavoimin

Teatteriesityksen katsominen valkokankaalta on omanlaisensa elämys ja pohdin ennakkoon toimiiko toteutus. Tässä esityksessä kuvaus ja leikkaus on realisoitu ammattitaidolla, ja katsoja näkee lavan lähes kuin teatterissa. Katsoja voi päättää mihin suuntaa katseensa lavalla, ja huomata itse mitä kaikkea lavan eripuolilla tapahtuu. Kamera pysyy usein pitkiä aikoja paikoillaan näyttelijöiden liikkuessa näyttämöllä. Kokemus on hyvin lähellä teatterikokemusta, vain harvoin kamera leikkaa lähikuviin ja nekin ovat perusteltuja, jotta katsoja huomaa esimerkiksi pienetkin ilmeiden muutokset näyttelijän kasvoilla tai juonen kannalta oleellisimmat tapahtumat.

Shakespearen runollinen kieli on lumoavaa, toki myös haastavaa. Nautin kielen koukuista, ilmaisuista ja välillä oli kiva löytää näytelmästä tuttuja, jo kuuluisiksi tulleita sanontoja. Tässä olen jopa sitä mieltä, että elokuvateatterin tarjoama englanninkielinen tekstitys auttoi hankalimpien kohtauksien yli ja esityksestä sai enemmän irti, kuin mitä siitä olisi ymmärtänyt teatterissa.

Miranda, Prospero ja Caliban − saaren asukkaat

Näytelmässä käytetty teknologia oli huikeaa, mutta myös roolisuoritukset olivat kauttaaltaan erinomaisia. Tuulenhengen Arielin, Mark Quartleyn sulavat liikkeet olivat erityisen hienoa katseltavaa. Miranda, Jenny Rainsford, hurmasi viattomuudellaan ja nuoruuden kiihkollaan, Prospero Simon Russel Beale, viisaudellaan. Hullunhauskaa komiikkaa lavalle toi narri Trinculo, Simon Trinder, joka päätyi välillä myös katsomon puolelle näyttelemään.

Myrsky on monien tunteiden näytelmä ja tämä versio on onnistunut risteytys teknologiaa ja perinteistä teatteria.  The Royal Shakespeare Companyn uusi versio klassisesta näytelmästä on täynnä taikaa ja tämä kaikki välittyi hienosti myös valkokankaalta.

Shakespearen juhlavuoden kunniaksi Finnkino tuo elokuvateattereihin kymmenen The RSC:n Shakespearen näytelmää osana Event Cinema tarjontaa.




LISÄÄ JUTTUJA:

Maj-Lis Pitkänen – Antaa salaman tulla minä odotan. Kalervo Palsan kirjeitä Marko Annala Ember Falls, Spinefarm Records, Universal Music Group, NEM Agency