Master of Orion: Conquer the Stars

Orion saapuu uudelle vuosituhannelle

14.10.2016
Teksti:

Syksyllä puskien takaa ilmestynyt Master of Orion ei kerennyt kerätä hypeä osakseen. Se tuntuu nykyään olevan pelkästään hyvä asia. Altavastaajan roolissa Master of Orion on miellyttävä yllätys, vaikka ei pankkia räjäytäkkään. Kaikesta huokuu se, että peli tehty suurella sydämellä. Peli toimii jouhevasti eikä bugita, se on hiottu kauniiksi ja ääninäyttelyyn on panostettu. Kaartista löytyy muun muassa Scifi-konkareita Star Warsista, Fireflysta, Babylon 5 sekä Star Trekistä.

Master of Orion on nimi joka tuo varmasti monen mieleen kultaisia muistoja. Legendaarisen Micro Prosen julkaisema peli ilmestyi yli 20 vuotta sitten. Kriitikoiden ylistämä tapaus keräsi pari jatko-osaa, joista viimeiseksi jäänyt ei enää ylistystä saanut osakseen. Pelisarja jäi historiaan, kunnes vuonna 2013 tuntemattomampi Wargaming.net osti Atarin konkurssipesästä oikeudet pelisarjaan. Alkuperäisen pelin uudelleenjulkaisusta ilmoitettiin melko pian 2015 kesällä, ja peli saatiin varsin ripeällä aikataululla maaliin. Kehityksestä vastasi toinen, myös hieman tuntematon yritys NGD Studios.

Master of Orion on monella tavoin uskollinen pelin aiemmille osille. Mitään mullistavaa uutta ei peliin ole lisätty, vaan kyseessä on melko puhdas uudelleenjulkaisu. Peli on vanhoille faneille tuttu, ja Civilizationin ystävätkin ovat Master of Orionin kanssa kotonaan kuin Silicoidit kiviplaneetalla.

Pienemmät galaksit on tutkittu nopeaa läpi

Pienemmät galaksit on tutkittu nopeaa läpi

Pelin kulku on tuttu; Valitse rotu, generoi pelimaailma, tutki, rakenna ja päätä millä taktiikalla aiot päihittää muut.

Alussa pelaajalle annetaan vapaus valita lähtörotu. Erilaisia avaruusrotuja löytyy yksitoista, joista trekkimäiset khanit ovat tarjolla lisäosana. Galaksinvalloitusjoukoista löytyy niin hyönteistä, lintuhemmoa, kivimörköä kuin roborotua. Jokaisella rodulla on hieman erilaiset vahvuudet ja heikkoudet. Käytännössä tämä tarkoittaa diplomaattibonuksia saavan rodun voivan helpommin tavoitella diplomaattivoittoa, ja sotaisa rotu voi helpommin jyrätä muut alleen. Lisäksi jokaisella rodulla on erinäköiset yksiköt. Pelimekaniikan kannalta olisinkin toivonut hieman suurempia eroja rotuihin. Nyt tuntuu  kuin suurin osa roduista olisi mukana vain silmäkarkkina.

Diplomatiaa Mrrshanin kanssa

Diplomatiaa kissarotu Mrrshanin kanssa

Peliamaailmana toimii yllättäen Orionin galaksi, josta löytyy monen monituista planeettaa, jotka voi asuttaa tai käyttää muuten hyväksi. Eri planeetoilla on erilaiset statsit: toiset soveltuvat paremmin tiedeplaneetoiksi ja toiset teollisuusplaneetoiksi, joissa tahkotaan valloituslaivastoa. Mahtiplaneettana toimii itse Orion, joka on kaikin puolin täydellinen planeetta asuttavaksi. Avaruuden syövereistä löytyy lisäksi avaruushirviötä, roistoja sekä piilotettuja ylläreitä. Alussa hirviöt blokkaavat osan aurinkokunnista, kunnes alusten ja tulivoiman kehittyessä niistä tulee tykinruokaa. Avaruusrovot taas ovat lähinnä ärsyttäviä heittopusseja, jotka parhaimmillaan soveltuvat resurssien keruuseen, eli oman terrorin kohteeksi. Yllärit taas ovat satunnaisia piiloalueita joista tuntui aina tylsästi löytyvän vain kourallinen valuuttaa.

Tutkimusassistentit toimivat ainoastaan somisteena. Apua heistä ei ole.

Tutkimusassistentit toimivat ainoastaan somisteena. Apua heistä ei ole.

Pelimaailma onkin yksi pelin heikkouksista. Se on nopeasti tutkittu, eikä tarjoa samanlaista löytöretkeilyn intoa kuten vaikkapa Civilization.

Pelissä on mukana kolme resurssia: raha, tiede, rakennus ja väestö. Kaikkia näitä syntyy planeetoilla. Väestö lisääntyy ruoan mukaan, ja sen voi jakaa joko tieteen, teollisuuden tai ruoan tuotannon kesken. Resurssit ovat mukavasti balanssissa, mutta kovin monimutkaista mikromanagerointia ei resursseilla voi harrastaa. Käytännössä jokaisella planeetalla laitetaan vain pisteitä niille osa-alueille, joita halutaan haalia lisää.

Tällä planeetalla ei juuri tiedettä harrasteta, mutta lisääntymiseen ja teollisuuteen runsaasti mahdollisuuksia.

Tällä planeetalla ei juuri tulla tiedettä harrastamaan, mutta lisääntymiseen ja teollisuuteen se tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia.

Suurin ongelma pelissä on ehkä yllättäen sen liiallinen uskollisuus ensimmäiselle Master of Orionille. Nykymittapuulla se tuntuu usein liian yksinkertaiselta ja nopeasti nähdyltä. Ensireaktion ja parin eri rodun testailun jälkeen huomasin kuitenkin pelin parissa vierähtävän kevyesti useamman tunnin, kunhan asetukset ja peliskenaarion on saanut säädettyä kohdilleen. Minun kohdalla tämä tarkoitti, että kaikki muut voittomahdollisuudet totaalivalloitusta luukunottamatta suljetaan pois. Ensimmäinen läpipeluu kun tuli tiedevoittona aivan nurkan takaa kesken valloitusarmeijan rakentamisen.

Master of Orion: Conquer the Stars
WG Labs

Genre: 4x Strategia
Ikäraja: 7
NGD Studios
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Pelattu: Pelattu neljällä rodulla joista kahdella läpäisty peli.


LISÄÄ JUTTUJA:

Valokuva. Taiteilija Vuha Vuorma seisoo maalauksensa edessä. Merenkulkija