LucasArtsin tarina, osa 3 – Kolmiulotteisuuden kautta hautaan

04.12.2015
Teksti:
Kuvat:
K

Aito kolmiulotteinen grafiikka alkoi yleistyä peleissä ja sitä alettiin kokeilla soveltaa myös perinteisten seikkailupelien kanssa. Myös LucasArts hyppäsi näihin kokeiluihin ja kerkesi ennen siirtymistä kokonaan pois seikkailupeleistä tehdä vielä pari kolmiulotteista seikkailua.

Kolmiulotteisuus teki lopulta tulojaan myös seikkailupeleihin, olihan sitä jo käytetty onnistuneesti aiemmin monissa muissakin eri tyylisissä peleissä, niin miksi ei myös seikkailuissa? Muutoksen tuulet puhaltelivat myös LucasArtsilla ja tästä syystä alun perin kaksiulotteisia sprite-grafiikalla toteutettuja seikkailupelejä varten kehitetty SCUMM-pelimoottori oli käynyt yksinkertaisesti vanhaksi. Kolmiulotteista grafiikkaa varten tarvittiin uusi pelimoottori, jonka nimeksi tuli GrimE, joten SCUMM sai siirtyä viettämään ansaittua eläkettään The Curse of Monkey Islandin jälkeen.

Vuonna 1998 julkaistu Grim Fandango oli ensimmäinen LucasArtsin kolmiulotteinen seikkailu – ja kuten pelimoottorin ja sitä käyttävän pelin nimestä voi helposti päätellä – kehitettiin pelimoottori alunperin juuri Grim Fandangoa silmällä pitäen. Vetovastuu pelistä oli jo useissa myyntihiteissä mukana olleella Tim Schaferilla.

Kolmiulotteisuus toi omat haasteensa esimerkiksi pelihahmon kontrolloimiseen. Enää pelihahmo ei voitu ohjata klikkailemalla hiirellä ruudulla näkyviä mielenkiintoisia kiinnekohtia, vaan hahmoa piti liikuttaa itse näppäimistöllä ja seurata sen katseesta, josko tämä olisi nähnyt jotain mielenkiintoista jolle voisi jotain tehdä. Kameran kuvakulmat, yksi ikiaikainen ongelma kolmiulotteisissa peleissä, piinasivat välillä myös Grim Fandangoa. Kunhan tankkikontrolleihin tottui, niin pelaaminen kuitenkin pääasiassa oli suhteellisen onnistunutta.

Aihealueensa puolesta peli oli hieman eriskummallinen, sillä se yhdisti niin film noir -estetiikkaa, kuin atsteekeilta perityn kuoleman jälkeisen elämän tematiikkaa. Pelihahmot kun olivat hienosti tyyliteltyjä luurankoja parhaaseen Día de los Muertos -henkeen. Pelaaja itse on kuolleiden maassa toimiva matkanjärjestäjä Manny Calavera, jonka työtä on myydä matkapaketteja kuolleiden vielä eläessä tekemien asioiden karmallisten ansioiden perusteella. Melko pian Manny huomaa, että kuolleiden maassakin on korruptiota eivätkä kaikki saakaan ansionsa mukaan.

Viimeinen seikkailupeli

Monkey Kombatia Escape from Monkey Islandissa

Eih! Monkey Kombat ei ollut niin hauskaa kuin sen tekijät olettivat sen olevan.

Viimeiseksi LucasArtsin seikkailupeliksi jäi vuonna 2000 julkaistu neljäs osa Monkey Island -saagaan, eli Escape from Monkey Island. Kolmiulotteisuuteen siirtyminen apinasaaren osalta tuntuu jakavan melko paljon mielipiteitä. Osa pelaajista ja kriitikoista piti peliä hauskana, mutta suurin kritiikki tuntui aiheutuvan pelin kontrolleista ja käyttöliittymästä. Suurin narinan aihe oli kuitenkin pelissä oleva Monkey Kombat -osio, joka oli jonkinlainen parodiaversio klassisesta tappelupelistä Mortal Kombat. Peli julkaistiin myös PlayStation 2 -pelikonsolille vuotta myöhemmin.

Loppuaikoina LucasArts oli valitettavasti keskittynyt pääasiassa Star Wars -lisensseillä rahastamiseen. Vaikka LucasArts ehtikin tuottaa ja julkaista monta hyvää Star Wars -aiheista peliäkin, eivät läheskään kaikki pelit olleet niin laadukkaita kuin olisivat voineet olla. Star Wars -trendi alkoi oikeastaan pikkuhiljaa vuonna 1993 julkaistun ja hyvin myyneen Rebel Assaultin jälkeen.

Star Wars -pelien trendin aloittanut Rebel Assault

Rebel Assault tarjoili aikoinaan huikealta näyttäviä elokuvista digitoituja pätkiä.

Samanlaista luovaa hulluutta ei enää lopussa ollut ja seikkailupelit olivat käytännössä jo historiaa, pieni maininta yhtiön katalogissa, paria pientä poikkeusta lukuun ottamatta, sillä vuosina 2009 ja 2010 julkaistiin uudet erikoisversiot kahdesta ensimmäisestä Monkey Island -pelistä, jotka tarjosivat täyden ääninäytellyn dialogin, päivityksen pelimoottoriin, orkestroidun ääniraidan ja kaikkea muuta ekstraa.

Nämä uudet versiot tarjosivat periaatteessa mielenkiintoisen tutustumispinnan aiemmin LucasArtsin parhaimmistoon kuuluviin peleihin perehtymättömille. Vanhoille, alkuperäiset pelit yhä muistaville ne kuitenkin saattavat tuntua hieman turhilta viritelmiltä, sillä muistot alkuperäisestä kauniista pikseligrafiikasta on säilynyt yhä sydämessä.

LucasArts myytiin 30. lokakuuta 2012, kun Tähtien sodistakin vastuussa oleva emoyhtiö Lucasfilm Ltd. LCC myytiin kaikille tutulle mousehouselle, eli The Walt Disney Companylle. Kaikki tuotannot keskeytettiin, mutta tämä ei luonnollisesti seikkailupelejä harrastavia juuri haitannut. Eihän yhtiö ollut kehittänyt kunnollisia seikkailupelejä enää vuosiin.

Viimeinen osa LucasArtsista kertovasta artikkelisarjasta käsittelee pelitalon jälkeensä jättämää perintöä. Juttu julkaistaan maanantaina 7. joulukuuta.




LISÄÄ JUTTUJA:

Rutto Ilopangon vankilan naiset pirunkehto