Lautapelaamisen sosiaalinen maailma

14.12.2015
Teksti:
Kuvat:
P

Varmasti lähes joka kodista löytyy lautapeli tai toinenkin. Tarjolla oleva valikoima on todellisuudessa kuitenkin paljon laajempi kuin monien mielikuvissa. Pelejä tehdään lähes jokaiseen makuun sopivaksi ja kaiken ikäisille. Nousu tapasi pelimyymälässä työskentelevän alan harrastajan ja kyseli hänen näkemyksiään harrastuksesta.

Lautapelien kestävä menestys perustuu sosiaaliseen yhdessäoloon.

– Ihminen on sosiaalinen eläin, jolle yhdessäolo on hyvin tärkeää. Vielä selvemmin tämä korostuu perheiden keskuudessa. Kun halutaan jotain, mitä koko perhe voi tehdä yhdessä, on lautapeli usein sopiva vaihtoehto ajanvietteeksi, pohtii Lautapelit.fi:ssä työskentelevä Linda Nevalainen, joka tunnustautuu innokkaaksi lautapeliharrastajaksi itsekin.

Lautapelit ovat omiaan myös ihmisten keskinäisen kilpailuvietin toteuttamiseen.

– Kilpailuvietti ei tietenkään ole välttämätöntä, sillä nykyään on paljon myös pelejä, joissa voi pelata yhteistyössä, ratkoen yhteisiä haasteita ja rakentaen strategioita.

Nevalaisen mukaan lautapelit sopivatkin harrastuksena lähes kenelle tahansa.

– Kyllä lähes kaikkiin mieltymyksiin sopivia pelejä löytyy. Ainoastaan, jos keskittymiskyky ja halukkuus eivät riitä sääntöjen noudattamiseen ja opetteluun, ei lautapeli välttämättä ole ihan ensimmäisenä suosittelemani harrastus.

Ikäkään ei ole kynnyskysymys, sillä eri-ikäisille on tarjolla hyvin erilaisia pelejä.

– Jo hyvin pienille lapsille voidaan kognitiivisten pelien avulla opettaa monenlaisia taitoja ja jopa strategista, suunnitelmallista ajattelua, Nevalainen korostaa.

Aikuisemmille pelaajille löytyy hyvin paljon eri genrejä, joista pelinsä voi valita.

– Nuoret aikuiset ovat ehkä kokeilunhaluisin pelejä ostava ryhmä. Mitään selvästi eniten myyvää peligenreä ei kuitenkaan ole. Menekki riippuu paljon myös siitä, missä liike sijaitsee ja mikä päivä on. Meillä käy hyvin erilaista asiakaskuntaa täällä Puolenkuun pelien yhteydessä sijaitsevassa Tampereen myymälässä kuin Helsingin Kampissa. Nevalainen tuumii.

Ikisuosikkeja ja uusia ilmiöitä

Love letter kahden pelaajan pelinä.

Myös korttipelejä voidaan pitää lautapelien alalajina. Kuvassa Love letter kahden pelaajan pelinä. Kuva: Linda Nevalainen

Ihmisten mielikuva lautapelaamisesta on varsin kaukana todellisuudesta.

– Ihmiset eivät oikein osaa ajatella, että olisi olemassa muuta kuin perinteiset Monopoli, Afrikan tähti ja Trivial Pursuit, Nevalainen listaa.

Pelikauppaan kävelemällä tai netistä etsimällä kuitenkin löytää varsin helposti tietoa peleistä.

– Monia tuntuu yllättävän suomennettujen pelien määrä ja kun siihen lisätään pelit, joita vielä ei ole käännetty, on valikoima yhtäkkiä todella mittava ja lisäksi jatkuvasti kasvava.

Nevalaisen mukaan lautapelien suosiokin kasvaa jatkuvasti.

– Yhdessäolon ja -tekemisen merkitys on kasvanut, eivätkä ihmiset enää välttämättä koe, että verkossa mikrofonin ja kuulokkeiden avulla yhdessä pelaaminen riittää siihen, hän pohtii.

Kysynnän kasvamiseen voi vaikuttaa myös jatkuva uusien tuotteiden luominen.

– Lautapelejä tehdään koko ajan uusia ja vanhojakin kehitetään edelleen. Esimerkiksi Monopolista tehdään jatkuvasti uusia versioita, tuoreimpia taitavat olla Pokémon– ja Game of Thrones -versiot.

Vanhojen pelien kysyntä yllätti Nevalaisen, kun hän aloitti työskentelyn Lautapelit.fi:ssa.

– Noiden jo edellä mainittujen pelien ohella esimerkiksi Shakkia, Backgammonia ja GO:ta kysytään huomattavan paljon. Erityisesti Shakki on sellainen, jota isovanhemmat ostavat lapsenlapsilleen.

Nevalainen on töissään huomannut, että tällä hetkellä kysytään huomattavan paljon 80-90 -luvuilla suosittuja

Joskus kuitenkaan edes hyvin tehty peli ei löydä yleisöään.

– Vaikka peli olisi suunniteltu hyvin ja arvostelut kiittäviä, kaikki pelit eivät syystä tai toisesta menesty. Joskus tällaiset pelit päätyvät paremmin yleisön tietoisuuteen, vasta sitten, kun niistä leviää internetissä esimerkiksi opetusvideoita.

Sanaselityspeli Concept

Sanaselityspeli Concept oli finalistina vuoden 2015 partypeliksi. Kuva: Lautapelit.fi

Mitä, missä, milloin ja kenen kanssa?

Pelien valintakriteerit vaihtelevat sen mukaan, mihin tarkoitukseen peliä ollaan ostamassa.

– Nuorten aikuisten illanistujaisia varten kannattaa valita hieman erilainen peli kuin esimerkiksi perheen keskuudessa pelattavaksi suunniteltu. Silläkin toki on merkityksensä ollaanko peliä ostamassa itselle vai lahjaksi.

Myös peliympäristö vaikuttaa siihen minkälainen peli kannattaa valita.

– Tyypillisesti pelejä pelataan jonkun kotona illanvietoissa, mutta korttipelit sopivat hyvin pelattavaksi vaikka kahviloissa ja monia pelejä voi helposti pelata myös puistoissa esimerkiksi piknikillä. Joistakin korttipeleistä on nykyään myös mobiilisovelluksia, jotka kulkevat mukana entistäkin helpommin.

Mobiilisovelluksia käytetään nykyään myös täydentämään perinteisiä lautapelejä.

– Tämä tietenkin jakaa mielipiteitä, sillä osa pelaavasta yleisöstä haluaa lautapelin nimenomaan sellaisenaan. Hyvin toteutettu mobiilisovellus voi mielestäni kuitenkin tukea peliä ihan luontevasti.

Battlesheep

Strateginen perhepeli Battlesheep sopii mainiosti pelattavaksi myös illanistujaisiin. Kuva: Linda Nevalainen

Omat mieltymykset ovat pelejä valitessa tärkeimpiä kriteerejä. Omaan hyllyynsä Nevalainen onkin kerännyt mittavan määrän pelejä, jotta on valinnanvaraa myös mielialan mukaan.

– Vaikea on nimetä vain yhtä suosikkia, sillä tilanne ja mieliala vaikuttavat huomattavasti siihen, mitä haluan pelata. Tällä hetkellä runsaassa käytössä on sellainen peli kuin Pandemia, mutta peliporukan toiveiden ja mieltymysten mukaan pelataan hyvin vaihtelevia ja välillä raskaampiakin pelejä. Illanvietoissa 20-vuotiaista ylöspäin tällä hetkellä huomattava hitti on ollut Concept. Se on sanaselityspeli, jossa selittäjä ei saa sanoa mitään, vaan selittäminen tapahtuu nappuloiden ja pelilaudan avulla. Strateginen perhepeli Battlesheep on tuntunut myös toimivan nuorten aikuisten illanvietoissa, Nevalainen muistelee.

Kuten kovin monella lautapelaajalla, myös Nevalaisen harrastus on alkanut lapsuudesta.

– Äidin kanssa pelasimme korttipeli Skip-Boa lähes joka ilta. Myös Afrikan tähti oli hyvin rakastettu ja pelattu, lopulta se kului puhki. Serkun kanssa pelattiin myös Arvaa kuka? -peliä, ja jos jollain oli Kummituslinna tai Muuttuva labyrintti, niitä oli pakko päästä välillä pelaamaan, hän muistelee.

Mistä pelit tulevat?

Nevalainen harmittelee, ettei ole onnistunut henkilökohtaisesti tutustumaan vielä pelisuunnittelijoihin.

– Monet foorumeilla palautetta kyselevät pelikehittäjät tuntuvat olevan ihmisiä, jotka ovat aikaisemmin olleet peliharrastajia.

Foorumit tuntuvatkin olevan pelinkehittäjille hyvä kanava saada reaaliajassa palautetta ajatuksistaan.

– Sosiaalinen media erityisesti on helpottanut indie-pelinkehittäjien mahdollisuuksia saada ajatuksiaan esille jo kehitysvaiheessa.

Lord of the Rings -versio Trivial Pursuitista.

Populaarikulttuurin suositut ilmiöt vaikuttavat myös lautapeleistä tehtäviin uusiin versioihin. Kuvassa Lord of the Rings -versio Trivial Pursuitista. Kuva: Nina Hurme

Ideoita pelinkehittäjät saavat muun muassa populaarikulttuurista.

– Tällä hetkellä kovassa nosteessa tuntuvat olevan erityisesti zombit ja ihmissudet. Myös monista piirretyistä tehdään peliversioita, esimerkiksi Adventure Time ja Frozen ovat saaneet oman versionsa hyvin moneen pelisarjaan. Oma lukunsa ovat tietenkin lukemattomat erilaiset Star Wars -pelit.

Myös historia tuntuu olevan pelinkehittäjien suosiossa.

– Varsinkin muinaiseen Egyptiin on helppo sijoittaa pelejä, sillä se on aihepiirinä myös suurta yleisöä kiinnostava. Lisäksi monet pelit käsittelevät kaupankäyntiä ja sen historiallista kehittymistä.

Suomeen lautapelejä tuodaan kattavan testauksen ja suomennostyön kautta.

– Esimerkiksi meillä Lautapelit.fi:ssä Helsingin toimistolla testataan runsaasti potentiaalisia käännettäviä pelejä. Toiveita ja ajatuksia tulee jonkin verran myös kuluttajilta. Käännöstyöhön menee pelin luonteesta riippuen joskus hyvinkin pitkä aika, Nevalainen muistuttaa.




LISÄÄ JUTTUJA: