King’s Quest Chapter 3: Once Upon A Climb

Ylös, ylös ja vieläkin ylemmäs!

05.05.2016
Teksti:

Vuonna 2015 alkanut kuninkaan seikkailu on päässyt kolmanteen osioonsa Once Upon A Climb. Kuten nimestä saattaa päätellä, tarinan tässä osassa kiipeämisellä on verraten suuri merkitys. Lähdetäänpä ylöspäin!

King’s Quest on Sierra Entertainmentin ja The Odd Gentlemenin kehittämä legendaarinen seikkailupelisarja, jossa seurataan Daventryn kuningassuvun seikkailuja aikojen saatossa. Alkuperäisessä saagassa useassa osassa seikkailun pääosaa näytellyt Kuningas Graham kertoo nyt päivitetyssä King’s Questissa omaa tarinaansa uteliaalle lapsenlapselleen Gwendolynille. Toisin sanoen päivitetyssä seikkailupelissä ammennetaan paljon elementtejä Grahamin vanhoista King’s Questeista.

Nykyään Sierra Entertainmentin omistaa Activision. Pelin kehittäjänä toimii edelleen The Odd Gentlemen, ja Sierra Entertainment on tällä kertaa siirtynyt julkaisijan rooliin. Activisionin harteille on näin ollen jäänyt pelin jakelu.

Kuningas Grahamin lapsenlapsi Gwendolyn oppii Daventryn historiaa kuuntelemalla isoisänsä tarinoita.

Kuningas Grahamin lapsenlapsi Gwendolyn oppii Daventryn historiaa kuuntelemalla isoisänsä tarinoita.

Kaksi edellistä osaa vuonna 2015 alkaneesta saagasta ovat kertoneet Grahamin matkasta ritariksi ja siitä edelleen valtaistuimelle ja sen tuoman vastuun kantamiseen. Puuttumatta näihin tarinoihin sen enempää kerron kuitenkin, että toistaiseksi kaikkien kolmen tarinan taustalla on hiljalleen pienin askelin edennyt tarina, josta ei ole edes pelaajalle paljastettu kaikkia yksityiskohtia. Lisäksi aikaisemmissa osissa tehdyt päätökset heijastuvat hieman seuraavissa osissa käytyihin keskusteluihin.

Daventry – puujalkavitsien luvattu maa

Kontrollit ovat olleet kaikissa kolmessa osassa toistaiseksi samanlaiset. Tietokoneella pelatessa käytössä on pääasiassa näppäimistö ja vain muutamissa toiminnoissa tarvitaan hiirtä. Tämä on riittävän yksinkertaista myös niille pelaajille, jotka eivät ole erityisen tottuneet pelaamaan hiirellä ja näppäimistöllä, sillä peli myös kertoo usein mikä toiminto missäkin tilanteessa on tarpeen. Suurimmat ohjaukseen liittyvät haasteet ilmenevät ajoituksesta riippuvaisista tilanteissa, joissa on pakko osua tiettyyn hetkeen tai suuntaan, kun toiminnon suorittaa. Tällaisia on ollut kaikissa osissa tähän asti.

Muuten pelin pääasiallinen haaste muodostuukin aivopähkinöistä. Monet tehtävät vaativat luovaa ajattelua ja avointa mieltä, jotta keksii ne ratkaisut, joita pelissa haetaan. Useinkaan omasta mielestä loogiset ja toimivat ideat eivät ole niitä, jotka toimivat pelin logiikan kanssa yksiin. Peli on kuitenkin armollinen, sillä siinä on automaattinen tallennus, joka sallii tehtävien yrittämisen tarvittaessa uudelleen ja uudelleen. Olipa kyseessa sitten ajoituksista riippuva tehtävä tai haastava aivopähkinä.

Pelin keskeisimmät hahmot yhdessä kuvassa. Vasemmalta alkaen prinsessat Val ja Neese, noita Hagatha ja laatikoiden takana kuningas Graham.

Pelin keskeisimmät hahmot yhdessä kuvassa. Vasemmalta alkaen prinsessat Val ja Neese, noita Hagatha ja laatikoiden takana kuningas Graham.

Once Upon A Climb on pelinä verraten helppo ja valitettavan lyhyt. Sen suoritti jopa lyhyemmässä ajassa kuin sarjan kaksi aikaisempaa osaa. Episodipohjaiseksi peliksi siinä on huomattavan irrallinen tarina muihin osiin suhteutettuna, joten sitä voisi pelata aivan hyvin omana pelinään, mistä johtuen osiolle jää helposti kaipaamaan lisää pituutta. Itselläni tämä kiipeäminen oli yhden illan projekti.

Peli on väri- ja äänimaailmaltaan miellyttävä ja sisältää aikaisempien osien tavoin runsaasti puujalkavitsejä. Jos tunnistaa itsessään sellaisten tai aivopähkinöillä höystetyn seikkailupelien ystävän, voi sitä suositella kokeiltavaksi. Parhaiten viihtyy, mikäli pitää näistä kaikista elementeistä. Eikä pelattava lopu kesken lyhyydestä huolimatta, sillä peliin on ajan myötä aukeamassa kahden aikaisemman kappaleen lisäksi vielä kaksi uuttakin osaa.

King’s Quest Chapter 3: Once Upon A Climb

Genre: Seikkailu
Ikäraja: 3
Testattu: PC
Saatavilla: PC, PS4, XBOX
Pelattu: Pelikokemus oli yhden illan projekti, joka sai aikaan kasvavat odotukset tarinan seuraaville osille.


LISÄÄ JUTTUJA:

Karmarock - Varvara Palasina ja kokonaisena esikoiskirja kirja Katja Kiuru pupu, kani, jänis, pääsiäinen, muna, höyhenet, kevät