Juhannussauna 2016 – Nyt saunotaan munasillaan!

08.04.2016
Teksti:
Kuvat:
K

Saunominen on suomalainen kansanperinne, johon monet suhtautuvat suurella hartaudella. Lähivuosina on julkaistu kaikenlaisia sauno suihkussa iskäsi kanssa -tyylisiä huumoripelejä ja muita vastaavia solkenaan, mutta saunomista ei ole tainnut mikään peli aiemmin varsinaisesti vielä simuloida NES:llä. Kunnes nyt, Arto4000 nimimerkillä toimivan koodarin toimesta hänen julkaisemassaan Juhannussauna 2016:ssa

Vanhoille ja jo kuolleiksi oletetuille pelikonsoleille tehdään yhä pelejä, vaikka niitä ei ole virallisesti tuettu tai ollut edes saatavilla vuosikausiin. Tämä niin sanottu homebrew-skene on melko elinvoimainen ja pyörii useasti erilaisten foorumiyhteisöjen ja vastaavien ympärillä.

Homebrew-pelit julkaistaan yleensä rajattuina ja hyvin pieninä painoksina. Julkaisu tapahtuu usein omien yhteisöjen sisällä, ne saa korkeintaan ostettua tekijöidensä verkkosivuilta tai jostain pienestä verkkoputiikista. Laajempaan myyntiin painoksista harvoin on. Siinä tapauksessa, että satut missaamaan kyseisen julkaisun, niin se on luultavasti myöhemmin mahdotonta enää saada mistään. Yleensä homebrew-julkaisut muodostuvat myös keräilijöiden vaalimiksi harvinaisuuksiksi.

Näin on käynyt myös Juhannussaunan tapauksessa, jossa viidenkymmenen kappaleen painos varattiin melkein heti loppuun ja kaikki, jotka olisivat pelin halunneet, eivät sitä edes saaneet.

– Ensinnäkin kun kyseessä on suht pieneen porukkaan iskevä juttu, oli tuollainen 50 kappaleen painos mielestäni sellainen, jonka voisi saada myytyäkin kokonaan. Tai pahimmassa tapauksessa myymättömiä pelejä olisi jäänyt vain kourallinen omiin nurkkiin pyörimään, jotka olisi sitten päätyneet jossain vaiheessa saunansytykkeeksi, sanoo nimimerkin takaa vaikuttava Arto.

– Sitten kun myynti lähti kunnolla käyntiin, myytiin pelit tosiaan nopeasti loppuun alle kolmessa päivässä, joka yllätti itsenikin. Ihan kaikille halukkaille ei peliä riittänyt, eli jos painos olisi ollut hieman suurempi, olisi se varmaan mennyt kaupaksi. Peliä myytiin NES-Retromaailman foorumilla ja Facebookin Pelikonsolit ja pelit retro-ryhmässä.

Muiksi syiksi pienelle painokselle Arto4000 mainitsee juurikin itse tehtävän työn pitämisen mahdollisuuksien rajoissa. Koska pelit ovat kokonaan käsityötä, oli käytettävissä oleva aika kortilla ja erityisesti pahvikoteloiden leikkely ja liimailu vaati aikaa. Pieni painos mahdollisti myös omien alkuinvestointien tekemisen niin, ettei siitä tullut otettua pahasti takkiin. Ainakaan tällä hetkellä pelistä ei myöskään ole tarkoitus julkaista levykuvaa, jotta sitä voisi pelata emulaattoreilla.

Pelin idea – juhannussauna ja saunominen yleensä voi tuntua melko eksoottiselta. Arto4000 avaakin hieman tarinaa pelin takana ja kertoo idean kehittyneen NES-pelien reprobuumin ja keskustelufoorumien keskustelujen kautta.

– Tässä puolen vuoden aikana on jonkinlainen NES-pelien reprobuumi ollut valloillaan, johon olen itsekin ottanut osaa suomentamalla Super Mario Bros. 3:n ja TMNT3:n NESille, joista siis myös tuli fyysiset pelikasetit. Jossain aiheeseen liittyvässä keskustelussa sitten heitettiin, että Suomeen pitäisi saada joku suomalainen kausijulkaisu, kuten nyt vaikka tämä juhannus. Maailmalla kun on joka vuosi ilmestyviä joulupelikasetteja, jotka ovat samalla tavalla pieniä homebrew-pelejä. Tästä lähti ajatus raksuttamaan, että siinä olisi hyvä lähtökohta ryhtyä kokeilemaan NESille homebrew-pelien tekemistä. Aihe oli kuitenkin jo pidemmän aikaa kiinnostanut. Idea juhannussaunaan tuli jonain unettomana yönä, kun pyörittelin päässä ideoita, jotka voisi olla pelaajalle edes etäisesti mielenkiintoisia eikä olisi liian hankalia toteuttaa ensimmäiseksi NESin homebrew-projektiksi. Tämä vaikutti sillä hetkellä parhaalle ja luontevimmalle vaihtoehdolle.

Kuorrutettu mustalla huumorilla

Mainitsen Artolle näkeväni oikein hyvin, että kotelosta ja kaikesta kokonaisuudesta näkee erittäin hyvin, että se on tehty noudattamalla “tein itse ja säästin” -ideologiaa ja että tuotoksessa kyllä löytyy sitä saunanlämmintä itse tehdyn tuotoksen henkeä, johon Arto naureskellen toteaakin, että projektia on tehty suurella sydämellä.

– Ajatuksena on koko ajan ollut, että peliä pelataan korkeintaan kahtena päivänä, eli juhannusaattona ja ehkä juhannuspäivänä, jos aatosta vaan on selvinnyt hengissä, tietyssä mielessä kertakäyttötavaraa siis. Tämänkin takia olen halunnut, että pelistä ei joutuisi maksamaan itseään kipeäksi, eli kaikki on yritetty tehdä niin halvalla kuin mahdollista. Tarkoittaen siis, että todellakin tehdään itse ja säästetään. Alun perin tähän ei pitänyt tulla pelikasetin lisäksi kuin pieni ohjekirjan läpyskä, mutta kun kotelon tekeminen pelille ei maksanut juuri mitään, päätin sellaisen siihen sitten tehdä.

Juhannussauna 2016, nes, homebrew

Itse peli on melko simppeli ja siinä tarvitsee käyttää NES-ohjaimen A- ja B-painikkeita; toisesta otetaan huikkaa oluesta, joka jäähdyttää saunaäijää ja estää kuoliaaksi palamisen, ja toisesta heitetään tietysti lisää löylyä kiukaalle. Saunominen on kuitenkin hyvin vakava asia ja kun saunotaan, niin se tehdään kunnolla, tämän johdosta vääjäämätön kuolema vaanii jatkuvasti saunojaa, eikä saunasta poistuta kuin kuoleman kautta.

Suomalaisille tyypilliseltä mustalta huumorilta ei siis missään vaiheessa vältytä. Esitellään pelissä myös korutonta ja alastonta pikselimuotoista miehen kehoakin. Ensimmäinen kerta kun allekirjoittanut on nähnyt pikselikullin NES:n tuottamana, jotenka peli selkeästi rikkoo jotain raja-aitoja, mutta kukapa vaatteet päällä nyt sanoisikaan, joten ainakin haettu realismi on saavutettu.

Annan hieman palautetta pelin kontrolleista ja yksitoikkoisesta pelimekaniikasta, jotka eivät kovin paljon jätä sijaa improvisoinnille, vaan pisteiden kerääminen on lopulta ainoa tavoite ja sekin toistaa nopeasti itseään. Peli tuntuukin hieman siltä, että se on kehitetty juuri itse saunomisen idean ympärille, eikä niinkaan mitään pelikokemusta ajatellen.

– Kyllä, saunomisen idea on ollut pohjalla, johon on sitten mietitty päälle pelillisyyttä. Ja kuten aiemmin mainitsinkin, on tämä ihan ensimmäinen tekemäni NESin homebrew-peli, jonka takia pelimekaniikka on tarkoituksella yksinkertainen. Liian monimutkaisen pelin kanssa olisi tullut haukattua heti alkuun liian iso pala, joka olisi voinut syödä motivaatiota saattaa peli loppuun asti. Ensi vuoden juhannuspeliin onkin jo mietittynä hieman laajempaa peliä.

Juhannussauna 2016, nes, homebrewTyöryhmä nimimerkkien takaa

Vaikka Juhannussauna 2016 onkin Arton ensimmäinen varsinainen koodausprojekti NES-alustalle, ei tuotoksen valmiiksi saattamiseksi mennyt lopulta kuitenkaan niin paljon aikaa kuin voisi kuvitella. Tietoa oli haettava netistä eri foorumeilta ja blogeista sekä peliä kehitettävä yrityksien ja erehdyksien kautta. Apua oli kuitenkin haettava joihinkin asioihin, kuten esimerkiksi manuaalin oikolukuun ja pelin saamiseksi pelikaseteille.

– Alusta loppuun aikaa meni noin neljä kuukautta. Kun ensimmäistä kertaa oli pappia kyydissä, meni ajasta todella paljon pelkkään asioiden selvittelyyn. Lisäksi rajallinen vapaa-aika venytti tekoaikaa. Päänimikkeeseen, eli itse pelin ideointiin, suunnitteluun, koodaamiseen ja testailuun meni varmaan vähiten aikaa koko projektissa. Todella paljon siinäkin oli pelkkää selvittelyä, koska en aiemmin ollut NESille koodannut mitään. Muuten tuo pelin tekeminen oli aikalailla samanlaista kuin minkä tahansa muunkin pelin, ympäristönä vaan oli tällä kertaa tämä.

– Peleihin kuuluu aina olennaisena osana musiikki ja äänet ja niitä varten sain värvättyä projektiin mukaan nimimerkki Nutshellin. Hyvä niin, koska jos olisin itse tehnyt musiikkia peliin, olisi se ollut jotain onnetonta räpellystä, jota voitaisiin käyttää ainoastaan kidutustarkoituksessa. Nutshell teki muuten peliin kannenkin ja tyyppi muutenkin niittää mainetta maailmalla todella kovana taiteilijana!

– Pelin saamiseksi valmistuttua se piti tietysti saada pelikasetille ja tähän hommaan sain mukaan nimimerkki Kipsin. Itselläni kun ei pysy kolvi kädessä vaikka sen teippaisi siihen kiinni. Manuaalin oikoluvussa avusti taas Zilverfang.

Pelien koteloiden leikkelyn ja taittelun Arto4000 ulkoistaisi jatkossa mielellään jollekin muulle. Yhden pienen peliin jääneen bugin lisäksi hän ei juuri keksi projektista mitään, jonka tekisi nyt toisella tavalla jos joutuisi aloittamaan koko homman uudelleen alusta asti.

– Tästä projektista on tosiaankin paljon otettu oppia ja toivon mukaan seuraavat projektit menevät vielä tätäkin sujuvammin, vaikka tässäkään ei mitään ongelmia ollut.

Muitakin projekteja Artolla on kehitteillä, kuten Juhannussauna 2016:n nimestäkin voi hieman päätellä, siinä kun on hieman vuosipainoksen makua.

– Ensi vuonna tulossa tietysti parempi ja isompi peli, kuinkas muutenkaan. Ideointia ja suunnittelua tässä parhaillaan teen ja syksyllä varmaan lähtee peli jo tuotantoon. Juhannuspelien lisäksi on muutama muukin homebrew-projekti päällä ja tarkoitus olisi tämän vuoden aikana saada yksi peli valmiiksi. Lisäksi joku romhack-projekti, eli jonkun NES-pelin suomentaminen, saattaa tulla loppuvuodesta.

Loppuun päättän paukutella omia virtuaalisia henkseleitäni ja kehua saavuttamallani 11670 pistemäärällä, jonka onnistui haalimaan kasaan ennen vääjäämätöntä kuolemaani pelissä. Arto ei aivan samanlaisiin pistemääriin ole päässyt kuitenkaan.

– Enpä ole merkannut ylös omaa ennätystä. Olen kuitenkin niin huono pelaaja, että se on varmasti reilusti alle tuon pistemäärän.


Genre:
Ikäraja: 3
Testattu:
Saatavilla:
Pelattu:


LISÄÄ JUTTUJA:

He kuolivat turhaan Lumottu ilta Logitech G433