Goetia

Vähän erilainen kummitusseikkailu

24.05.2016
Teksti:

On vuosi 1941 ja Euroopassa riehuu sota. Lisäksi on kulunut 40 vuotta Abigail Blackwoodin kuolemasta, kun hän löytää itsensä yhtäkkiä kummituksena perheensä kartanon hautausmaalta. Tässä kohtaa pelaaja astuu Abigailin saappaisiin ja kummitteleva salapoliisityö voi alkaa.

Goetia on ranskalaisen Sushee-pelistudion Kickstarter-rahoitteisesti toteutettu point-and-click -kummitusseikkailu, jonka julkaisijana toimi Square-Enix Collective. Kyseessä ei ole kauhupeli, vaikka ollaankin tekemisissä demonien ja kummitusten kanssa. Päähenkilö Abigail Blackwood ei itsekään tiedä minkä takia on herännyt kummittelemaan ja tämä on ensimmäinen asia, josta aletaan ottaa selvää. Kovin pitkälle ei kuitenkaan ehditä, kun jo huomataan, että kaikki ei ole vanhassa kotikartanossa kohdallaan. Abigailin tehtäväksi muodostuukin oman paluunsa ohella selvittää, mitä on tapahtunut ja mihin on kadonnut hänen sisarensa lapsineen.

GoetiaKartano on demonien valtaama ja salaisuuksien selvittämiseksi niistä pitää päästä eroon, jotta kartanossa pääsee kulkemaan vapaasti. Tämä tarkoittaa käytännössä kartanon ja sen ympäristön tutkimista läpikotaisin moneen kertaan. Kaikki tutkitut asiat tallentuvat codexiksi kutsuttuun asiakirjakokoelmaan ja etenevät asiat Abigailin päiväkirjaan. Useimmat tutkittavat asiat ovat “käsinkirjoitettuja” tekstiasiakirjoja, mikä hieman hidastaa niiden lukemista. Toisaalta tämä antaa autenttisen tunnelman Abigailin isän ja sisaren tutkijanluonteesta.

Tekstejä kertyy nopeasti todella paljon ja niistä useimpia saa lukea moneen kertaan ratkoakseen pulmia. Ja jotta pelaaja ei pääse vahingossakaan liian helpolla, ovat ratkaisut arvoituksiin usein vielä uusia arvoituksia. Peli siis etenee tekstien ja pulmien yhdistelmänä, joten lukemista vältteleville pelaajille tämä ei ole ehkä osuvin valinta. Pelimekaniikka on yksinkertainen, asioiden tutkiminen ja käsittely tapahtuu hiirellä ja codexin sekä päiväkirjan saa auki näppäimistöltä. Sekä päiväkirjaa että codexia kannattaa pelin aikana tutkia taajaan, sillä molemmista saa peliä edistävää informaatiota.

GoetiaVaikka peli keskittyy pääasiassa kartanossa seikkailemiseen, sitä ei voi sanoa ympäristöltään rajoittuneeksi, kartanosta kun löytyy hyvin jännittäviä sopukoita, joissa seikkailemiseen saa helposti kulumaan paljon aikaa. Kartanon ohella päästään käymään läheiseen metsään ja siellä sijaitsevaan katedraaliin sekä tyhjentyneeseen Oakmarshin kylään, jolla on Blackwoodien perheen kanssa melko erikoislaatuinen historia.

Ulkoasultaan Goetia on tummanpuhuva. Tunnelmallinen ja synkkä grafiikka tukee täydellisesti pelin tavoittelemaa tunnelmaa demonien valtaamasta kummitustalosta. Myös musiikki ja ääniefektit ovat suuressa roolissa pelin aikana. Osa pulmistakin perustuu äänten tunnistamiseen ja jopa pelaajan sävelkorvaan. Itse en olisi edes pystynyt selvittämään erästä ongelmaa ilman muusikkopoikaystäväni apua.

Pelin tunnelma on vangitseva, mutta jatkuvasti vaikeammaksi käyvät aivopähkinät aiheuttavat pelaamisen aikana suoranaista päänsärkyä. Pelaajan kielitaidon pitää olla kohdallaan, sillä englanninkielisen tekstin ymmärtäminen on pelin etenemisen kannalta olennaista. Muuten peliä voi suositella kaikille, joita kiinnostaa demonologia ja salapoliisityöt.

Goetia

Genre: Point-and-click
Ikäraja: 7
Sushee
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Pelattu: Peli on tiivistunnelmainen, mutta lyhyehkö. Aivopähkinät käyvät pelin edetessä koko ajan vaikeammaksi.


LISÄÄ JUTTUJA:

Logitech G900 Chaos Spectrum David Bowie - Blackstar