Dead Island: Definitive Collection Release

14.08.2016
Teksti:

Vuonna 2011 julkaistu Dead Island oli aikanaan yksi hypetetyimpiä pelejä. Huhut pelistä lähtivät kiertämään jo neljä vuotta ennen julkaisua. Luvassa piti olla massiivinen vapaa maailma täynnä zombieita, tee-se-itse-aseita ja useampi pelattava hahmo. Tämä kaikki piti olla paketoituna rehellisen veriseen k-18-pakettiin.


Hype jäi valitettavasti hypeksi, ja keskeneräisen tuntuinen peli sai keskinkertaiset arviot. Peli tuntui bugiselta ja kömpelöltä, juonta ei ollut juuri nimeksikään ja tehtävät toistivat itseään. Jo muutaman tunnin pelaamisen jälkeen pelin toistavuus alkoi puuduttaa.

Myöhemmin netissä kiersi paljon huhuja kehittäjän ja julkaisijan välisistä kinoista. Puolalaisen Techlandin visio pelistä kuulemma oli huomattavasti kunnianhimoisempi, mutta lukuisten myöhästymisten jälkeen Deep Silver olisi vaatinut peliä julkaistavaksi, vaikka sitten keskeneräisenä. Tarina on peliteollisuudessa turhankin tuttu. Juostenkustuja lupaavia pelejä löytyy läjäpäin. Tarinaa tukee sekin, että Techland julkaisi Warner Brosin kautta vuonna 2015 Dying Light -pelin, joka onkin kaikkea sitä, mitä Dead Islandin piti olla.

Dead Island Definitive Collection Release

Remasteroituja saaren näköaloja kelpaa katsella

Melkein viisi vuotta alkuperäisen pelin jälkeen julkaistiin Dead Islandista remasteroitu versio nimellä Definitive Collection Release. Remasteroidun pelin alla sykkii uudempi Chrome Engine 6. Peli onkin alkuperäisjulkaisua paljon nätimpi, eikä suurempia bugeja juurikaan tule vastaan. Tuntuu että toiminta on muutenkin hieman jouhevampaa, vaikka FPS-katto on edelleen tylsästi 30.

Liekö syy grafiikoissa vai paremmassa zombielahtausfiiliksessä, mutta uusittua Dead Islandia jaksoin pelata huomattavasti pidemmälle. Pirullisen tylsän ensimmäisen rantaepisodin jälkeen päästään kaupunkiin, jossa pelistä saa paljon enemmän irti. Kaupunki zombieskenaariona on paljon toimivampi ahtaine tiloineen. Myös vertikaalisuutta on paremmin hyödynnetty kaupungissa.  Kun kaupungin jälkeen päästään viidakkoon, loppuu minulla viimein mielenkiinto peliin, vaikka viidakko onkin hieman hauskempi temmellyskenttä kuin hiekkaranta. En yksinkertaisesti jaksa juosta samojen tavaranhakutehtävien perässä kartan laidasta toiseen, lahdaten samoja zombieita, joita tässä vaiheessa tilastojen mukaan olen tappanut toista tuhatta.

Uudelleenjulkaisun mukana tulee myös Riptide-nimeä kantava jatko-osa, joka tuo peliin yhden uuden pelattavan hahmon, veneet ja pari uutta zombieta. Muuten peli on miltei juonta myöten samaa tahkomista.

Dead Island Definitive Collection Release2

Viidakon läskein zombie?

Remasteroitu versio on nätti ja huomattavasti pelattavampi kuin alkuperäinen. Valitettavasti sen suurimmat ongelmat ovat samat kuin alkuperäisessä pelissä: Toiminta käy tylsäksi ja tehtävät toistavat edelleen itseään. Jos haluaa pelata mielenkiintoista zombiemäiskettä kannattaa kääntyä Dying Lightin puoleen.

Dead Island: Definitive Collection Release

Genre: Zombieaction FPS
Ikäraja: 18
Techland | Deep Silver
Testattu: PC
Saatavilla: PC, PS4, XBOX
Pelattu: Pelattu 70% pelistä, noin 20 tunnissa


LISÄÄ JUTTUJA:

Mimmit Turtle Beach Arena Grip Dawn of War 3